2021-05-12 05:55Pressmeddelande

GodEl är Sveriges mest rekommenderade elbolag – igen

GodEl är Sveriges mest rekommenderade elbolag 2019 och 2020.GodEl är Sveriges mest rekommenderade elbolag 2019 och 2020.

GodEl har för andra året i rad utsetts till elbranschens mest rekommenderade elbolag av svenska folket i Energibarometern – Kantar Sifos undersökning om energibranschen.

Undersökningen Energibarometern frågar årligen 8000 konsumenter vad de tycker om sin elleverantör och hur de ser på energibranschen som helhet. De som svarar på frågorna har kunskap om vilken leverantör de köper sin el ifrån. Sammanställningen visar att 92 % av kunderna ger högt betyg till GodEl, vilket signalerar att företagets kundfokus kombinerat med ett aktivt arbete för hållbar utveckling uppskattas av kunderna:

– Jag och hela vårt team är väldigt stolta över att återigen hamna i topp när kunderna svarar på vilket elbolag de gillar och rekommenderar. För oss är det enormt viktigt att lyssna på kunderna och att driva på hela branschen mot en schysstare elmarknad. Vi ser den här utmärkelsen som ett kvitto på att vi är inne på rätt spår – samtidigt vill alltid vässa oss bli ännu bättre, säger Maria Erdmann, vd på GodEl.

Undersökningen visar en bransch i utveckling där kunderna är alltmer engagerade i valet av elbolag och elavtal.

Fakta från undersökningen:

• GodEl är det mest rekommenderade elbolaget hos svenska konsumenter sedan 2019.
  • 92 % av GodEls kunder beskriver GodEl som ”bra” eller ”utomordentligt bra” helåret 2020.
  • Orsaker till missnöje och vilja att byta elleverantör varierade stort i branschen under pandemiåret 2020 – i undersökningen framgår att:
    • 38 % ansåg att priset är det starkaste skälet till ett byte av elleverantör.
    • 12 % ansåg att det finns för få miljöalternativ hos elleverantören.

Om Energibarometern

Energibarometern är en kvartalsvis återkommande rapport som förser energibranschen med information om vad energikonsumenter tycker om sina leverantörer och hur de ser på energibranschen. 2 000 svenskar intervjuas per kvartal ur Sifo-panelen, Sveriges enda helt slumpmässigt rekryterade panel. Panelen består av 100 000 personer som tillsammans är representativa för landets befolkning.

För frågor om undersökningen Energibarometern, kontakta:
Joakim Norin, Affärsområdeschef, Kantar Sifo
Mail: joakim.norin@kantar.com Tfn: 0708-353922

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo 2019 och 2020. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.