2021-03-10 13:48Pressmeddelande

GodEl är hållbarast i branschen enligt konsumenterna

För elfte året i rad är GodEl elbranschens mest hållbara varumärke i SBI Index.

För elfte året i rad har svenska folket utsett GodEl till hållbarast i elbranschen i Sustainable Brand Index. GodEl intar plats 25 av 390 varumärken i den totala rankingen.

GodEls vision är att skapa en bättre morgondag – för kunderna så väl som omvärldenAlla kunder får el märkt med Bra Miljöval och företaget delar ut sin vinst till organisationer som utrotar hunger och fattigdom och stärker mänskliga rättigheter. Att GodEl nu, för elfte året i rad, utses till branschens mest hållbara varumärke är ingen slump:

GodEls långsiktiga och ihärdiga arbete med såväl sociala frågor som klimat- och miljöfrågor upplevs som genuint och trovärdigt. Med kreativ och inspirerande kommunikation om arbetet med klimatpositivitet lyckas GodEl fortsatt att imponera på konsumenternasäger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Som ett av Sveriges snabbast växande elbolag visar GodEl att hållbarhet och lönsamhet går hand i hand:

Vi är stolta över att konsumenterna uppskattar vårt fokus på hållbarhet och vi vill inspirera fler elbolag att satsa på 100% Bra Miljöval och ge vinsten till välgörenhet. Vi blir aldrig klara med arbetet Agenda 2030 och Parisavtalets 1,5-gradersmål guidar oss på vår fortsatta resa mot en hållbar utveckling, säger Emmy Tollin, hållbarhetsutvecklare och partneransvarig på GodEl.

Så här rankas topp tio elbolag i SBI Index 2021.

1. GodEl

2. Skellefteå Kraft

3. Vattenfall

4. Jämtkraft

5. Mölndal Energi

6. E.ON

7. Telge Energi

8. Öresundskraft

9. Göteborg Energi

10. Stockholm Exergi

Om studien

Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet, Sustainable Brand Index, har under perioden november 2020 – januari 2021 frågat ut över 23 400 svenska konsumenter i åldrarna 16-75 år om deras inställning till hållbarhetsarbetet hos 390 olika varumärkens i 34 olika branscher. Studien tar hänsyn till hur konsumenter uppfattar aktörers hållbarhetsarbete inom både miljö och socialt ansvar samt hur konsumenter värdesätter aktörernas hållbarhetsansvar.

Ämnen: Klimat

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. 2019 var vi först i världen med klimatpositiva elavtal för både hushåll och företag. Vi har blivit utsedda till Sveriges mest hållbara elbolag tio år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.