2018-04-16 07:30Pressmeddelande

Svenska folket har utsett GodEl till Sveriges mest hållbara elbolag (igen!)

null

För åttonde året i rad har svenska folket via undersökningen Sustainable Brand Index utsett GodEl till Sveriges mest hållbara elbolag. I samma veva har Differ utsett GodEl till Sveriges grönaste varumärke inom energibranschen.

Båda utmärkelserna grundas i svenska konsumenters uppfattning av vilka företag som är hållbara och då är både miljöansvar och socialt ansvar inkluderat.

– Vi är riktigt stolta över att återigen få dessa två priser som fastställer att vi är bäst i branschen när det kommer till den viktigaste frågan av alla, nämligen hållbarhet. Jag vill rikta ett stort tack till svenska folket och våra kunder som ser och uppskattar vårt ihålliga arbete mot en schysstare elmarknad och omvärld, säger GodEls vd Pontus Winberg.

Pris 1 - Mest hållbara elbolaget

Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet, Sustainable Brand Index, har intervjuat över 16 000 svenska konsumenter i åldrarna 16–70 år om deras inställning till 326 olika varumärkens hållbarhetsarbete. GodEl fick bäst resultat inom elbranschen för åttonde året i rad.

- Det är fantastiskt att GodEl vinner igen. Vi ser att konsumenterna uppskattar både GodEls miljömässiga ansvar med grön miljömärkt el samt det sociala med bidragen till välgörande ändamål. Det är ovanligt, för att inte säga unikt, i branschen där de flesta ofta endast uppfattas arbeta med miljö- och klimatfrågor, säger Erik Elvingsson Hedén, vd SB Insight.

Pris 2 - Grönaste varumärket

Konsultföretaget Differ har låtit över tusen personer från hela landet, i åldrarna 15–75 år, bedöma miljö- och hållbarhetsarbetet hos 85 företag. GodEl är branschvinnare för åttonde året, ohotade i toppen där tvåan Telge Energi har försvagats märkbart jämfört med tidigare år. Sett till alla varumärken inom samtliga branscher hamnar GodEl på en sjätte plats, med varumärken som Coop, SJ och Apoteket i toppen.

Hur kommer det sig att GodEl anses vara mest hållbara år efter år?

Företagets huvudsyfte är att bidra till en bättre morgondag. GodEl driver förändringen mot en schysstare elmarknad genom att erbjuda förnybar el med Sveriges tuffaste miljömärkning Bra Miljöval utan att det blir dyrare för konsumenten. Dessutom går överskottet – hittills 48,5 miljoner - till ideella organisationer såsom Naturskyddsföreningen, Barncancerfonden och Läkare utan gränser.

Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag åtta år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 1000 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat över 50 miljoner kronor till välgörenhet.