För nionde året i rad har svenska folket i Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, Sustainable Brand Index, utsett GodEl till Sveriges mest hållbara elbolag. GodEl ligger på 23:e plats av 355 varumärken i den totala rankingen.
- Att vi får det här fina priset för nionde året i rad visar att vårt gedigna hållbarhetsarbete uppskattas av konsumenterna. Vi märker att vi har byggt upp ett stort förtroende genom att ta action för hållbar utveckling och hela tiden inspirera genom vår kommunikation, säger Emmy Tollin, Partneransvarig och hållbarhetsutvecklare på GodEl.
Jämfört med andra branscher visar studien att elbranschen har generellt hög varumärkeskännedom med positiv inställning bland konsumenterna. Så här rankas topp tio energibolag:
Tidigare i år tog GodEl hem första platsen i Sveriges grönaste varumärke inom elbranschen samt första plats i Sifos undersökning över Sveriges nöjdaste elkunder.
- Vi är galet stolta över alla våra priser men det som skulle göra oss allra gladast vore att få se fler elbolag som säljer 100 % förnybar el märkt Bra Miljöval och ger vinsten till välgörenhet, fortsätter Emmy Tollin.
Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet, Sustainable Brand Index, har intervjuat över 18 600 svenska konsumenter i åldrarna 16–70 år om deras inställning till 355 olika varumärkens hållbarhetsarbete. Studien tar hänsyn både till hållbarhet kopplat till miljö och till socialt ansvar.
Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad. Elavtalen är rörliga, elen är alltid stämplad med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval-märkning och kunderna är Sveriges nöjdaste elkunder enligt Sifo. Varje år 2011-2019 har vi utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag. Vi ägs av svenska stiftelsen GoodCause, som startar företag och låter vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har vi genererat över 50 miljoner kronor till ideella organisationer såsom Läkare utan gränser, Barncancerfonden och Naturskyddsföreningen.