2018-08-06 12:48Pressmeddelande

GodEl planterar över 100 000 träd för att klimatkompensera Way Out West.

null

För fjärde året i rad levererar GodEl miljömärkt el till Way Out West men i år tar de ett kliv längre och hjälper till att klimatkompensera hela festivalen, inklusive el, mat, transporter, avfall och trycksaker. Kompensationen sker genom trädplantering via biståndsorganisationen Vi-skogen.

GodEl har gjort en beräkning på hur stort klimatavtrycket förväntas bli av årets festival och kommit fram till att tre dagars festligheter på Way Out West genererar ca 600 ton koldioxidutsläpp. Den största biten, ca 460 ton koldioxid, kommer från maten som serveras på festivalområdet. Eftersom Way Out West är helt vegetarisk är utsläppet trots allt mindre än det hade varit om det även hade serverats kött och mjölk.

För att kompensera dessa 600 ton koldioxid krävs det cirka 100 000 nya träd som får växa under ett års tid. Allteftersom träden växer, absorberar och lagrar de koldioxid som då slipper hamna i atmosfären där den bidrar till den globala uppvärmningen. Dessutom planterar GodEl ytterligare 10 000 träd för att göra festivalen klimatpositiv, vilket innebär att man binder mer växthusgaser än man släpper ut.

– Way Out West visar gång på gång att de tar ett stort hållbarhetsansvar för miljö och människor men i år ville vi ge dem en extra boost genom att klimatkompensera hela festivalen. Vi är medvetna om att klimatkompensering är ett ifrågasatt begrepp men vi ser det här som ett steg i rätt riktning och ett utmärkt tillfälle att lyfta frågan bland festivalbesökare och partners och att inspirera dem att bli mer klimatsmarta, säger GodEls vd Pontus Winberg.

GodEl utmanar även besökarna själva att vara delaktiga och göra festivalen ännu mer klimatpositiv. Genom kampanjen Get mama a tree uppmanas alla besökare att rita ett plustecken på sig själva och posta en bild på sociala medier med taggarna #thegoodforce och #godelisverige. För varje bild som publiceras 9-11 augusti så planterar GodEl ett extra träd.

Det finns en sak som alla elbolag måste göra: sälja el. Så det gör vi. Att vi bara säljer el som fågel, fisk och alla mittemellan mår bra av och att vartenda korvöre av vinsten går till organisationer som försöker save the world – det är en annan femma. Fast en rätt enkel femma. Hittills har vi genererat över 50 miljoner kronor till Läkare utan gränser, Barncancerfonden, Naturskyddsföreningen och ännu fler. Ganska good om vi får säga det själva och det bestämde vi precis att vi får.