2013-05-07 08:31Pressmeddelande

GodEl branschbäst på hållbarhet för tredje året i rad

GodEl är återigen bäst i branschen när Sustainable Brand Insight frågar svenska konsumenter om förtroende inom hållbarhet. Bara Ica och Coop slår GodEl i den totala rankingen av 225 varumärken och GodEl vinner därmed pris för ”bäst utveckling”.

I Skandinaviens största varumärkesundersökning inom hållbarhet har drygt 9 000 svenskar korat GodEl till branschvinnare för tredje året i rad. Undersökningen, som grundar sig på FN:s 10 kriterier för Global Compact, mäter hur konsumenterna uppfattar företags ansvar inom miljö och mänskliga rättigheter. GodEl tar dessutom bronsmedalj totalt i tävlan mot 225 svenska företag i 18 andra branscher. 

Vi tycker det är fantastiskt att Sveriges konsumenter ger oss ett så fint omdöme i år igen. Vi är ett relativt litet företag som grundats enbart för att bidra till en bättre värld och vi gör det genom att skänka all vår avkastning till välgörenhet. Att vi når en tredjeplats bland alla Sveriges varumärken visar vilken kraft vårt syfte och vårt arbete har, säger Marie Dahllöf vd på GodEl.

I undersökningen 2011 kom GodEl på plats 19, 2012 kom GodEl på plats 6 och 2013 placerar sig GodEl som trea.  Inget annat företag har klättrat så snabbt i den totala rankingen någonsin.

GodEls utveckling är unik. Relativt övriga varumärken i undersökningen så är GodEl det företag som med marginal har haft absolut bäst utveckling sedan 2011, säger Erik Hedén, vd på Sustainable Brand Index.

Mer information om Sustainable Brand Insight och Sustainable Brand Index; http://www.sb-insight.com/


Om GodEl

GodEl är en elleverantör som delar ut hela avkastningen till ideella organisationer. Kunderna väljer var utdelningen ska gå och idag är följande organisationer partners: SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen och Hand in Hand. GodEl och systerbolaget GodFond är helägda av Stiftelsen GoodCause vars syfte är att göra gott genom att starta och driva bolag som delar ut avkastningen till ideella organisationer. Fram till 2012 har GoodCause delat ut 20 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.


Kontaktpersoner

 Björn Björnson
EL-EXPERT
Björn Björnson