2020-11-03 15:58Pressmeddelande

GodEl årets raket bland elhandelsbolagen – nu på plats nio i Sverige

Under året har GodEl växt med 45 000 nya kunder och är nu på plats nio över de 30 största elhandelsbolagen i Sverige, enligt en sammanställning gjord av Veckans Affärer Insight. Ökningen beror till stor del på att GodEl sedan juni 2019 är anvisningsleverantör till nätägaren Ellevio.

När nätägaren Ellevio gick ut på marknaden och sökte en anvisningsleverantör var kraven tydliga. De ville säkerställa att även de kunder som inte gjorde ett aktivt val av elavtal vid flytt skulle få ett ekonomiskt och miljömässigt schysst elavtal. GodEl vann affären genom att presentera ett mycket enkelt förslag på anvisningsavtal:

– Hos oss får anvisningskunderna samma låga rörliga elpris som våra övriga kunder samtidigt som elen är märkt Bra Miljöval och elavtalet är klimatpositivt, säger Maria Erdmann, vd på GodEl

När det gäller just anvisningsavtal finns det en genomgående trend av överprissättning. Men i GodEl och Ellevios fall har anvisningsaffären inneburit en minskad kostnad för kunderna på 60 miljoner kronor.

 Det ska egentligen inte krävas politiska regleringar för att hantera frågan om den dyra prissättningen av anvisningsavtal. Det är något som branschen borde kunna hantera själv. Det finns ingen rimlig anledning att ha högre marginaler på anvisningsavtalen än på till exempel ett vanligt rörligt avtalsäger Maria Erdmann

Se hela sammanställningen från Veckans Affärer Energimarknaden.
Läs intervjun med GodEls vd Maria Erdmann.

Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad. 2019 var vi först i världen med klimatpositiva elavtal för både hushåll och företag. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. De senaste tio åren har vi utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag och vi är det mest rekommenderade elbolaget enligt Sifo. Vi ägs av svenska stiftelsen GoodCause, som startar företag och låter vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har vi genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till ELLEVIO.