2020-10-27 07:01Pressmeddelande

Elbolagen lurar svenskar på nästan 800 miljoner kronor

En ny granskning visar att elbolagen sammanlagt tjänar nästan 800 miljoner kronor på anvisade avtal som kunderna får när de inte aktivt väljer elbolagÅtminstone 20 av de 25 största elbolagen i Sverige tar ett högre pris för sina anvisningsavtal än för de rörliga.

Elbolaget GodEl har granskat de svenska elbolag som är anvisningsleverantörer. Av dessa har nästan alla en överprissättning när man jämför de anvisade avtalen med de rörliga. Överprissättningen är i genomsnitt 85 procent (för januari-september). Utslaget per år innebär det att svenska konsumenter betalar nästan 800 miljoner kronor för mycket till elbolagen

Överpriserna i de anvisade avtalen är en kassako som elbolagen talar tyst om. Det är ett väldigt tvivelaktigt sätt för elbolagen att utnyttja allmänhetens bristande kunskaper om elavtal, säger Björn Björnson på GodEl.

Idag finns det ungefär 550 000 anvisade elavtal i Sverige. Ett anvisat elavtal får kunderna när de inte aktivt väljer ett elbolag.

– Vi tycker att överpriser för anvisade avtal inte borde finnas. Med tanke på elbranschens anseende så borde kunderna automatiskt få det avtal som är bäst. Det finns ingen anledning för elbolagen att pressa upp priserna bara för att de ser en möjlighet till det, säger Björn Björnson.

Granskningen har använt offentlig data från Statistiska Centralbyrån och Energimarknadsinspektionen som underlag.

Räkneexempel - det här innebär överprissättningen för ditt hushåll

Lägenhet, 2000 kWh/år: 695 kr

Umeå Energi

Prisuppgifter ej rapporterade

Ämnen: Elpriset

Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad. 2019 var vi först i världen med klimatpositiva elavtal för både hushåll och företag. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. De senaste nio åren har vi utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag och vi är det mest rekommenderade elbolaget enligt Sifo. Vi ägs av svenska stiftelsen GoodCause, som startar företag och låter vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har vi genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till ELLEVIO.