2020-06-17 09:03Nyheter

GodEl certifieras med Schysst elhandel

GodEl har valt att certifiera sig som Schysst elhandel. Certifieringen är viktig för att kunderna ska känna sig trygga i sitt val och kan lita på elbolaget. Att vara en Schysst elhandel hjälper även GodEl att särskilja sig från elbolagen som finns på energibranschens svarta lista.

Schysst elhandel är en certifiering som ges ut av branschorganisationen Energiföretagen. De har satt upp 18 kundlöften som elbolaget måste uppfylla. Det betyder också att elbolaget gör mer än vad lagen kräver. Löftena handlar om allt från att vara tydliga med elpriser, ångerrätt och avtalsvillkor, till interna processer såsom tydliga rutiner och att utbilda personalen.

Syftet med certifikatet är att när konsumenten ser det på ett elbolags hemsida så kan hen känna sig trygg och veta att hen inte låter sig luras av elbranschens ibland väldigt luriga avtal. Till exempel så får inget elbolag som är med på den så kallade ”Svarta listan” ha certifieringen. Svarta listan är listan som Konsumenternas energimarknadsbyrå sammanställer över företag som har genererat flest klagomål.

Läs mer om alla kundlöften i GodEls blogg.

Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad. 2019 var vi först i världen med klimatpositiva elavtal för både hushåll och företag. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. De senaste nio åren har vi utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag och vi är det mest rekommenderade elbolaget enligt Sifo. Vi ägs av svenska stiftelsen GoodCause, som startar företag och låter vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har vi genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till ELLEVIO.