Varannan har klimatångest – nu handlar 90 % av klimatskäl
Klimatactionbarometern – en färsk SIFO-undersökning på uppdrag av elbolaget GodEl, visar att klimatångesten biter sig fast på samma nivåer som innan pandemin: 52 % uppger att de har ångest över klimatets utveckling. Störst är ångesten i Göteborg med 57 %, jämfört med Norrland där 44 % lider av klimatångest. Men ångesten leder också till nya beteenden. Hela 90 % av svenskarna uppger att de tar hänsyn till klimatet när de handlar.
Samtidigt som nio av tio svenskar aktivt väljer att konsumera produkter och tjänster som är bättre för klimatet om priset är detsamma som för likvärdiga produkter, upplever fler och fler att det är dyrt att göra val som har mindre påverkan på klimatet. Undersökningen påvisar att hela 47 % tycker det är svårt att välja produkter och tjänster som är bättre för klimatet då det upplevs som dyrt, en siffra som var 41 % 2019.
– Det är självklart bra att fler och fler gör insatser för klimatet, även om ångest i sig inte är någonting positivt. Däremot så finns det uppenbarligen ett behov av många fler insatser för att göra det enklare för oss alla att välja produkter och tjänster med mindre klimatavtryck, säger Emmy Tollin, hållbarhetsutvecklare på GodEl.