2020-09-28 06:01Pressmeddelande

Maria Erdmann ny vd för GodEl

Maria Ermann_Ny vd GodEl_oktober 2020Maria Ermann_Ny vd GodEl_oktober 2020

Den 1 oktober tillträder Maria Erdmann som vd för elbolaget GodEl. Hon kommer närmast från GodHjälp som under Coronatiden organiserat tusentals volontärer för att distribuera mat och apoteksvaror till riskgrupper.

Maria Erdmanns karriär i svenskt näringsliv har haft en tydlig hållbarhetsprofil. Innan GodHjälp var hon COO på den digitala brevlådan Kivra. De frågorna var även med henne när hon arbetade på Bredbandsbolaget och som projektledare på Stockholms Filmfestival.

- Näringslivet är på väg att förändras på riktigt. Tidigare var socialt ansvarstagande, miljö och klimat ofta något företagen kände sig tvungna att jobba med för att inte framstå som sämre än konkurrenterna. Idag inser allt fler att hållbarhet i alla dimensioner är en grundförutsättning för deras verksamhet. Det är inspirerande att få leda ett bolag som ligger i framkant i dessa frågor, säger Maria Erdmann, tillträdande vd på GodEl.

Elbranschen är komplicerad och kunderna hamnar ibland i kläm. GodEl satsar på att involvera kunderna i verksamheten så mycket det går. Bland annat får kunderna rösta om vilka välgörenhetsorganisationer som ska få bolagets vinst och kunderna erbjuds utbildning i vad ett klimatpositivt elavtal är.

- GodEl känns som ett oerhört modernt bolag. Vi driver på för en schysstare elmarknad utan lockpriser och annat som riskerar att lura kunder. Det ger oss förutsättningar att göra skillnad för Sveriges alla elkunder och för klimatet, säger Maria Erdmann.

Stefan Krook, initiativtagare till Stiftelsen GoodCause och grundare av GodEl kommenterar:

- Det känns fantastiskt att få välkomna Maria Erdmann som vd på GodEl. Maria är helt rätt person för uppdraget att ta GodEl till nästa nivå. Maria har ett enormt driv och ett stort hjärta och kan som genom magi skapa fantastiska kundupplevelser med de mest effektiva processer. Maria kommer vidareutveckla bolaget med bravur och jag är övertygad om att hon kommer åstadkomma storverk tillsammans med teamet på GodEl, säger Stefan Krook.

- Jag vill också tacka Pontus Winberg för fem otroliga år på GodEl. Under Pontus ledning har GodEl skapat klimatpositiva elavtal, blivit ett av Sverige snabbast växande elbolag, och genererat många miljoner till välgörenhet. Det är glädjande att Pontus fortsätter sitt engagemang inom GoodCause som styrelseordförande i systerbolaget GodDryck samtidigt som han går vidare till ett nytt spännande uppdrag på elmotorcykelföretaget Cake, avslutar Stefan.

Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad. 2019 var vi först i världen med klimatpositiva elavtal för både hushåll och företag. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. De senaste tio åren har vi utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag och vi är det mest rekommenderade elbolaget enligt Sifo. Vi ägs av svenska stiftelsen GoodCause, som startar företag och låter vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har vi genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till ELLEVIO.