2021-10-15 10:29Pressmeddelande

Nu har innovationerna pitchat – vinnarna offentliggörs på COP26

Årets jury i Startup 4 Climate fr. v. Johan Lindehag vd Ellevio, Johanna Mossberg chef energi RISE, Jane Walerud investerare, Lina Bertling Tjernberg professor i energisystem KTH, Stefan Krook grundare GodEl. Årets jury i Startup 4 Climate fr. v. Johan Lindehag vd Ellevio, Johanna Mossberg chef energi RISE, Jane Walerud investerare, Lina Bertling Tjernberg professor i energisystem KTH, Stefan Krook grundare GodEl.

Sveriges största innovationstävling inom energi – Startup 4 Climate – fokuserar på unga bolag som utvecklar innovationer med mätbar klimatnytta. I år deltog 30 innovationer som tillsammans fått över 5000 röster av folket. Den 14 oktober pitchade åtta finalister sina innovationer för tävlingens jury. Vilka som vinner offentliggörs den 11 november i samband med FN:s klimatkonferens COP26.

Energiomställningen spelar en nyckelroll för att vi ska lyckas lösa klimatkrisen. Därför driver GodEl och Ellevio för andra året i rad Sveriges största innovationstävling inom energisektorn – Startup 4 Climate. En tävling där unga företag med innovationer inom energiområdet tävlar om två miljoner kronor och personlig coachning från valfri person ur den namnkunniga juryn.

- Jämfört med förra årets tävling har vi i år sett ännu fler företag som arbetar med olika sorters energilagring och batterier. Det är en viktig pusselbit för en hållbar energiomställning, så vi är glada över att det får alltmer plats i rampljuset, säger Anna Quarnström, tävlingsgeneral och hållbarhetsutvecklare på GodEl.

De åtta finalisterna pitchade sina lösningar digitalt för juryn i innovationshuben THING Stockholms lokaler på Kungliga Tekniska Högskolan den 14 oktober. Juryns diskussion blev både lång och tuff då konkurrensen bland bidragen var stenhård. Vilka som tar hem årets upplaga av Startup 4 Climate kommer att offentliggöras den 11 november i samband med FN:s klimatkonferens COP26.

Här är de shortlistade bolagen i Startup 4 Climate 2021.
Cling Systems, Ekolution, Exeri, Hydrogen Energy Scandinavia, Krafthem, Ligna Energy, Tvinn och Climate Hero.

Fakta om Startup 4 Climate

Startup 4 Climate är Sveriges största innovationstävling inom energi. Tävlingen startades 2020 på initiativ av elhandelsbolaget GodEl och elnätsbolaget Ellevio. Genom att rikta sig till svenska startups, syftar tävlingen till att finna, lyfta fram och stötta entreprenörer som utvecklar innovationer som kan accelerera energiomställningen. Det kan till exempel ske genom produkter eller tjänster som minskar utsläpp av växthusgaser, effektiviserar energianvändning eller förändrar beteenden.

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.