2021-05-05 05:50Pressmeddelande

Sveriges största innovationstävling inom energi satsar 2 miljoner kronor på entreprenörer

Efter succén med innovationstävlingen Startup 4 Climate 2020, fortsätter initiativtagarna GodEl och Ellevio att satsa på nya, smarta klimatidéer. När tävlingen nu drar igång kan den startup som presenterar en skalbar, smart innovation med tydlig klimatnytta, vinna hela två miljoner kronor – Sveriges största prispott i kategorin energi.

Startup 4 Climate är en tävling som startades 2020 på initiativ av GodEl och elnätsbolaget Ellevio, med syfte att stötta innovationer som ger mätbar klimatnytta. Tävlingen, som riktar sig till svenska startups, syftar till att finna, lyfta fram och stötta entreprenörer som har utvecklat innovationer som kan accelerera energiomställningenDet kan till exempel ske genom produkter eller tjänster som minskar utsläpp av växthusgaser, effektiviserar energianvändning eller förändrar beteenden.

När nu tävlingen öppnar för sökande 2021 finns inte bara 2 miljoner kronor i prispotten utan även rådgivning från en av de branschkunniga jurymedlemmarna.

– Det finns en enorm innovationskraft och vilja till omställning i Sverige. Vi vill bidra till  den här klimatactionscenen genom att erbjuda Sveriges största prispott inom energi  till entreprenörer som brinner för att rädda vår planet, säger Anna Quarnström,
projektledare för Startup 4 Climate och hållbarhetsutvecklare på GodEl

Förra årets vinnare var Enjay och Peafowl Solar Power.  Nytt för i år är att expertjuryn får stöd av folkets röst via plattformen We don’t have time, där även allmänheten kan rösta på sitt favoritbidrag.

Om Startup 4 Climate

• Anmälan till Startup 4 Climate hålls öppen mellan den 5 maj och den 1 september 2021.

• Svenskregistrerade, olistade aktiebolag med maximalt 49 anställda får delta i tävlingen. Verksamheten ska vara baserad i Sverige.

• Vinnarna presenteras den 11 november.

•  Alla innovationer och startups i tävlingen presenteras på världens största sociala nätverk för klimataction  We don’t have time  där allmänheten bjuds in att delta genom att rösta på sina favoriter.

• Expertjuryn, som har sista ordet, består av:

• Stefan Krook, grundare av GodEl och styrelseordförande för Stiftelsen GoodCause

• Johan Lindehag, vd på Ellevio

• Jane Walerud, serieentreprenör och investerare

• Lina Bertling Tjernberg, professor i elkraftnät vid Kungliga Tekniska Högskolan

• Johanna Mossberg, chef inom energi på RISE

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.