2020-05-05 09:36Pressmeddelande

Startup 4 Climate – ny innovationstävling för energi

Vi står just nu inför en av mänsklighetens största utmaningar: att drastiskt minska utsläppen av växthusgaser och hålla FN:s 1,5-gradersmål. GodEl lanserar tillsammans med elnätsbolaget Ellevio innovationstävlingen Startup 4 Climate för att lyfta framtidens bästa energilösningar.

Startup 4 Climate är en innovationstävling som riktar sig till startups och entreprenörer. Målet är att få fram idéer och lösningar som kan accelerera världens energiomställning till smartare och mer effektiva system.

- Nu när Coronapandemin ligger som en våt filt över hela världen är det lätt att glömma att klimatkrisen knackar på dörren. Men vi behöver arbeta parallellt för att kunna halvera världens utsläpp på mindre än 10 år och klara Parisavtalet. Därför satsar vi nu 2 miljoner kronor i år för att boosta innovationer som bidrar till energiomställningen, säger Emmy Tollin, hållbarhetsutvecklare på GodEl.

Om Startup 4 Climate
Initiativtagare till tävlingen är elbolaget GodEl och elnätsbolaget Ellevio. Syftet är att lyfta fram de innovationer som kan utveckla hela energibranschen.

Tävlingen öppnar för anmälningar den 5 maj och prisutdelningen sker den 1 oktober. I prispotten ligger två miljoner kronor samt coachning för att ge de vinnande idéerna större vingar för att accelerera den hållbara energiomställningen.
Stockholmsbaserade startup-huben THINGS tillsammans med en expertjury inom energi, klimat och entreprenörskap kommer att utse de vinnande idéerna.

Juryn består av:
Stefan Krook – Social entreprenör och grundare av GoodCause
Johan Lindehag – VD Ellevio
Jane Walerud – Entreprenör och privatinvesterare
Marie Fossum Strannegård - VD IVL (Svenska Miljöinstitutet)
Markus Hökfelt - Fund Manager Almi Invest GreenTech

Mer information om tävlingen finns här.

För ytterligare information:
Emmy Tollin, hållbarhetsutvecklare GodEl
Epost: emmy.tollin@godel.se
Tel: 0735-53 13 65

Anna Quarnström, projektledare Startup4Climate och hållbarhetsutvecklare GodEl
Epost: anna.quarnstrom@godel.se

Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad. 2019 var vi först i världen med klimatpositiva elavtal för både hushåll och företag. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. De senaste nio åren har vi utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag och vi är det mest rekommenderade elbolaget enligt Sifo. Vi ägs av svenska stiftelsen GoodCause, som startar företag och låter vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har vi genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till ELLEVIO.