2021-10-26 12:57Pressmeddelande

Fastprisavtal på el 234 procent dyrare än 2020

Maria Erdmann, vd GodElMaria Erdmann, vd GodEl

Fasta elprisavtal med 1 års bindningstid har stigit till rekordnivåer. De dyraste fastprisavtalen tecknas just nu av hushåll i södra Sverige, där merkostnaden blir 23 959 kr per år – eller en svensk snittmånadslön efter skatt – mer jämfört med 2020.

–  Det är provocerande att elbolag ringer runt och försöker övertala människor att teckna ett fast elavtal med de chockpriser vi ser på fasta elavtal. Att binda elpriset nu ger en falsk trygghet till konsumenterna, säger Maria Erdmann, vd på GodEl.

En villaägare som binder sitt elavtal på 1 år nu i oktober får betala ungefär en snittmånadslön extra för sin el. Merkostnaden är 23 959 kr vilket motsvarar en ökning på 234 % jämfört med villaägare som band elpriset i oktober 2020.

–  Statistiken visar att det är rörligt elpris som är bäst för plånboken i längden, så elbolagen bör istället hjälpa kunderna förstå hur elpriset fungerar och hur hushållen kan använda elen smart därhemma, säger Maria Erdmann, vd på GodEl.

Låga vattenkraftsmagasin, lite vindkraft, minskad kärnkraft, begränsad elöverföring i elnätet och höga importpriser från kontinenten är några faktorer som förklarar de rekordhöga elpriserna i södra och mellersta Sverige.

Om statistiken
Prisstatistiken har hämtats från Energimarknadsinspektionens statistik för jämförpriser på elavtal. Beräkningen om merkostnad utgår från den svenska schablonförbrukningsnivån för villor om 20 000 kWh/år.
Medelinkomsten i Sverige är 36 100 kr innan skatt. Källa Ekonomifakta https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/medianlon-och-genomsnittslon-i-sverige/

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.