2021-08-17 06:00Pressmeddelande

Rekordintresse för klimatinnovationer i Startup 4 Climate

Hållbara batterier, virtuella kraftkällor och klimatnudging - startfältet i Sveriges största klimatinnovationstävling Startup 4 Climate är bredare och mer kreativt än någonsin. Och med 15 dagar kvar av röstningsperioden har även det publika intresset slagit rekord.

När FN:s klimatpanel IPCC presenterade sin senaste rapport förra veckan var budskapet lika omskakande som kristallklart. Kraftfull handling krävs för att undvika en skenande klimatkris. Den fossilbaserade ekonomin måste ställas om omedelbart, inte minst energi- och transportsystemen.

För att accelerera energiomställningen anordnar energiföretagen GodEl och Ellevio sedan två år innovationstävlingen Startup 4 Climate, där Sveriges mest kreativa idéer för tydlig klimatnytta tävlar om två miljoner kronor i prispotten. Tävlingen har vuxit till Sveriges största innovationstävling inom energi, och intresset hos såväl start up-entreprenörer som allmänhet har ökat markant.

Med drygt två återstående veckor är antalet röster på väg att nå 4000. Den stora engagemangsökningen tillskrivs bland annat ett nytt samarbete med We Don’t Have Time, en klimatactionplattform där allmänheten kan ta del av alla bidrag och rösta på sina favoriter.

Det är bråttom nu, men en avgörande faktor för att tackla klimatkrisen handlar om att hitta och skala upp nya lösningar. Att GodEl och Ellevio katalyserar folkets engagemang är fantastiskt och jag är övertygad om att vinnarna i den här tävlingen kommer att skapa reell, mätbar nytta för klimatet, säger Ingmar Rentzhog, grundare av klimatactionnätverket We Don´t Have Time.

Tävlingen är öppen för nya tävlingsbidrag och folkets röster fram till den 1 september.

Folkets favoriter per 17 augusti 2021:

• Climate Hero – som snabbt och enkelt räknar ut ditt klimatfotavtryck, hjälper dig att ändra beteenden och nå personliga klimatmål.
  • Enerpoly – skapar laddbara zink-mangandioxidbatterier i stor skala till låg kostnad och bygger infrastruktur för batteriåtervinning. Rösta här.
  • Cling Systems – utvecklar en onlinegruva i form av en marknadsplattform. Här kan råvara från exempelvis begagnade elbilar återvinnas med full spårbarhet i hela livscykeln. Rösta här.
  • Krafthem – driver ett virtuellt kraftverk som optimerar energianvändningen utifrån tillgång på energi. Rösta här.
  • BluCarbon – utvecklar en mjukvara som beräknar och optimerar energianvändning för att fånga upp och lagra koldioxid istället för att den når atmosfären. Rösta här

Den 11 november offentliggörs vinnaren eller vinnarna av Startup 4 Climate 2021.  En expertjury får stöd av folket genom röstningen som nu fortsätter och är öppen för alla fram till den 1 september.

Mer information om tävlingen finns på www.startup4climate.com

För mer information kontakta:

Emmy Tollin, Presschef GodEl +46 73 553 13 65 emmy.tollin@godel.se

Jesper Liveröd, Presschef Ellevio +46 70 929 96 23 jesper.liverod@ellevio.se

Ämnen: Klimat

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.