2020-10-02 06:31Pressmeddelande

Enjay och Peafowl Solar Power vinnare i Startup 4 Climate

Fr v. Cecilia Tilli och Cristina Paun på Peafowl Solar Power och Nils Lekeberg på Enjay.Fr v. Cecilia Tilli och Cristina Paun på Peafowl Solar Power och Nils Lekeberg på Enjay.

Juryn i innovationstävlingen Startup 4 Climate har nu utsett vinnarnaBland åtta nominerade startup-företag valdes Enjay ocPeafowl Solar Power, som får en miljon kronor var i prispengar.

Igår presenterades vinnarna i innovationstävlingen Startup 4 Climate på Norrsken House i Stockholm. Priset består av totalt två miljoner kronor och personlig coachning med valfri jurymedlem - för att ge företagen stöttning i sitt fortsatta arbete

Vi är väldigt glada att kunna presentera vinnare med idéer som bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser och på så vis bidra till FN:s 1,5-gradersmålKlimatkrisen är här och därför är det viktigt att uppmärksamma alla typer av lösningar och idéer som tar oss i rätt riktning mot ett bättre klimat, säger Maria Erdmann, vd på GodEl.

Återvinning och solceller

Åtta startup-företag var nominerade till finalen där de presenterade sina idéer inför en expertjury inom energi, klimat och entreprenörskap. Efter överläggning korades två vinnare:

• Enjay som utvecklat aggregat för energiåtervinning för restaurangventilation

• Peafowl Solar Power som gör transparenta, utskrivningsbara solceller som integreras i befintliga byggnader till vinnare.

-  Det har varit otroligt inspirerande att ta del av så många innovativa lösningar och vi ser fram emot att få jobba tillsammans med vinnarna framöver. Vi hoppas att vi genom tävlingen har kunnat ge både de nominerade företagen och vinnarna en skjuts för framtiden, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio

Juryn bestod av:

Stefan Krook, GoodCause
Johan Lindehag, vd för Ellevio
Jane Walerud, affärsängel och entreprenör
Marie Fossum Strannegård, vd för IVL
Markus Hökfelt, chef för Almi Invests GreenTech-fond

Läs mer på startup4climate.se/

Ämnen: Klimat

Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad. 2019 var vi först i världen med klimatpositiva elavtal för både hushåll och företag. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. De senaste tio åren har vi utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag och vi är det mest rekommenderade elbolaget enligt Sifo. Vi ägs av svenska stiftelsen GoodCause, som startar företag och låter vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har vi genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till ELLEVIO.