Pressmeddelande, Stockholm den 4 maj 2023
Den svenska stiftelsen GoodCause, med dotterbolagen GodEl och GodFond, levererar ett stabilt årsresultat trots turbulens i elbranschen och på de finansiella marknaderna. I och med 2023 års utdelning om 7,5 miljoner kronor, har GoodCause totalt delat ut hela 99 miljoner kronor sedan starten år 2005. Allt överskott går till välgörenhet i en koncern vars DNA består av entreprenörskap, hållbart företagande och kunden i fokus.
– Vi är mäkta stolta att göra vinst under en av de mest utmanande tiderna i företagets historia – energikrisen. GodEl är en udda elhandlare, inte bara för att vi ger all vår vinst till välgörenhet och håller hållbarhetsfanan högt, utan för att vi är en oberoende aktör som varken har egna elnät, elproduktion eller kommunala ägare i ryggen.
Flera konkurrenter har gjort mångmiljonförluster på just elhandelsbiten. Vår modell, med lågt prissatta, schyssta och miljömärkta avtal, stod sig bra när det blåste. Vi har numera drygt 170 000 kunder, vår kundbas har vuxit med 8 procent ifjol. Vi blir peppade av att svenskarna är mer intresserade av el än någonsin. Det och energiomställningen känns mycket lovande, säger Maria Erdmann, vd på GodEl.
Utdelning för respektive bolag
GodEl delar i år ut 2,5 miljoner kronor och har sedan starten 2005 delat ut 65 miljoner kronor till välgörande ändamål. Systerbolaget GodFond delar i år ut 5 miljoner kronor och gör den högsta vinsten i bolagets historia. I den totala vinstutdelningen för GoodCause på 7,5 miljoner kronor år 2023 ingår således beloppen 2,5 miljoner för GodEl och 5 miljoner för GodFond.
Orsaker till resultatet 2022
GodEl är Sveriges nionde största elhandelsbolag med drygt 170 000 kunder. Nöjda kunder som stannar länge, lågt finansiellt risktagande och att GodEl är anvisningsleverantör till Ellevio är viktiga faktorer till resultatet. Däremot tjänar inte GodEl pengar på högre elpriser – i och med att påslaget mot kund är detsamma leder högre elpriser endast till högre inköpskostnader och ökade krediter mot kund.
GodFond har, trots ett bistert börsklimat under 2022, klarat sig väl och vinsten är den högsta i företagets historia. Fondens hållbara profil, inklusive positioneringen som fossilfri fond sedan starten 2009, har visat sig vara attraktiv. Storebrand Fonder, som förvaltar GodFond, har gott renommé inom hållbarhet och kostnadseffektiv förvaltning. Trenden att inte bara rannsaka sin konsumtion, utan också hur man påverkar världen genom sina investeringar, lär inte avta, vilket bör gynna GodFond även framöver.
GodDryck, vars flaskor Prestige Cuvée serverades på fjolårets Nobelfest, avslutar stolt sin resa. När GodDryck startade, år 2015, var marknaden för alkoholfria premiumdrycker liten och företaget har bidragit till att bygga och lyfta denna kategori. Pandemin var svår för GodDryck, vars alkoholfria dryck var som gjord för att avnjutas under festliga sammanhang.
Idén bakom GoodCause – göra gott genom företagande
Serieentreprenören Stefan Krook, som även grundat Glocalnet och Kivra och som investerar i hållbara innovationer, hade för två decennier sedan en dröm om att bidra till en bättre värld.
– Att göra gott genom företagande. Det var vår idé när vi grundade stiftelsen GoodCause. Idag har GoodCause, via vinster från dotterbolagen, kunna skänka 99 miljoner kronor till våra planetförbättrande partners. Utöver vinstutdelningen tillför vi värde genom hållbara och prisvärda tjänster. Det ska vara enkelt för våra kunder att, tillsammans med oss, göra gott. Hållbart företagande är ingen trend, det är här för att stanna. Nästa år bräcker vi 100 miljonersstrecket! säger Stefan Krook, grundare och styrelseordförande GoodCause.
Planetförbättrande partnerorganisationer
GodEls ideella partners är: Barncancerfonden, Hand in Hand, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Rädda Barnen, SOS Barnbyar och Stockholms Stadsmission. För GodFond är organisationerna desamma med undantaget att IOGT-NTO ingår i portföljen i stället för Naturskyddsföreningen.
GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. Elen är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat 65 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.