2021-09-15 11:37Pressmeddelande

Historiskt dyr el idag – det här ska du göra för att spara pengar

Björn Björnson, el-expert på elbolaget GodElBjörn Björnson, el-expert på elbolaget GodEl

Idag betalar boende i Stockholm, Göteborg, Malmö samt Öland och Gotland mer än någonsin för sin el. Dagens rekorddyra elpris på 1,63 kr/kWh i södra Sverige innebär att en villaägare kan få betala 1000 kr mer för sin el i september i år jämfört med samma månad förra året. Ju dyrare elen är, desto mer pengar går att spara genom att använda den smart.

Elområde 3 och 4 som omfattar mellersta och södra Sverige har hittills drabbats hårdast av höga elpriser. När prisnivån stiger kan effekten bli att rörligheten mellan avtalsformer ökar och fler överväger att välja ett fast elprisavtal, en förflyttning som kan bli dyr för konsumenten:

–  Just nu får vi många frågor om man bör binda sitt elpris för att spara pengar, och det är en vanlig missuppfattning. Statistiken visar att de med fast elpris fått dyrare el i 70 % av fallen de senaste tio åren. Mitt råd är i stället att använda elen smart och lägga undan en buffert, säger Björn Björnson, El-expert på elbolaget GodEl.

El-expertens tips för att använda elen smart för plånboken och klimatet

1. Välj rätt temperatur i bostaden. För varje grad du sänker inomhustemperaturen så minskar elförbrukningen med ca 5 %.
  2. Avbryt stand by. Apparater i stand by-läge drar uppemot tio procent av hushållsförbrukningen (exklusive eventuell eluppvärmningskostnad). Med smarta elkontakter stängs de av automatiskt.
  3. Välj rätt temperatur i kyl och frys. I kylen rekommenderas +5° och i frysen -18°.
  4. Välj ett rörligt elavtal med låg månadsavgift - statistiken visar att ett rörligt elpris ger lägst kostnad över tid.
  5. Ha en el-budget. Lägg undan en summa varje månad så att du har en buffert inför perioder med högre elpris.

Faktaruta

• Sverige är uppdelat i fyra elområden, Luleå (SE1), Sundsvall (SE2), Stockholm (SE3) och Malmö (SE4).
  • Villaägare i Malmö (SE4), får betala upp till 1000 kr mer för sin el i september i år jämfört med förra året. Jämförelsen bygger data från Nordpools spotprisdata.
  • Det dyraste elpriset hittills i Sverige den 15 september var 1,63 kr/kWh i elområde 4 vilket kan jämföras med det billigaste elpriset hittills, som inträffade den 5 april i år.

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.