2014-12-04 06:04Pressmeddelande

​”Vi vill tillsammans med unga ändra beteendet kring elkonsumtion”

null

Idag lanserar GodEl och Naturskyddsföreningen tillsammans kampanjen ”Have a SMERGY Christmas” som riktar sig till unga mellan 18-29 år och ingår som en del av EU-projektet SMERGY. Namnet är en förkortning av ”Smart Energy” och projektet lanseras samtidigt i flera andra europeiska länder där Naturskyddsföreningen är Sveriges representant. Syftet är att få unga att fundera över sin energianvändning, skaffa sig kunskap och förändra sitt beteende kring elförbrukning och samarbete mellan GodEl och Naturskyddsföreningen kändes naturligt för båda parter.

- Vi är väldigt glada att tillsammans med Naturskyddsföreningen få vara delaktiga i ett så stort projekt. SMERGY:s och vår filosofi ligger helt i linje med varandra då den bästa kilowattimmen är den som aldrig produceras. Det känns extra viktigt att sådana här kampanjer sträcker sig över landsgränserna eftersom det handlar energiförbrukningens påverkan på miljön, vilket är en global angelägenhet för oss alla, säger Marie Dahllöf som är vd på GodEl.

I kampanjen ingår även verktyget SMERGYmeter där man kan logga in och få tips på hur man drar ner sin energianvändning i hemmet. Projektet kommer pågå fram till 2016 och består av olika kampanjer som inkluderar tävlingar, aktiviteter och onlinekampanjer. Först ut är alltså SMERGY Christmas som innebär olika utspel under december. Naturskyddsföreningen är drivande bakom projektet med flera olika samarbetspartners där GodEl är det enda elbolaget.

- Istället för att berätta för unga att de ska ändra sin energianvändning vill vi tillsammans med dem ändra den för oss alla. Åldersgruppen är på väg in i arbetslivet och kommer snart ha positioner inom näringslivet där de kan påverka. Vi ser det därför som vårt ansvar att tillsammans möjliggöra ändrade beteenden kring elförbrukning, säger Marie Dahllöf.

Om GodEl

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl säljer el märkt med Bra Miljöval som standard, Sveriges hårdaste miljömärkning på el. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till och med utdelningen 2014 har GoodCause delat ut 34,7 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.

Kontaktpersoner

Pontus Winberg
VD
Pontus Winberg
 Björn Björnson
AFFÄRSUTVECKLINGSCHEF
Björn Björnson