2022-07-13 06:06Pressmeddelande

Undvik elprissmocka i sommar – råd och tips

Maria Erdmann, vd på GodElMaria Erdmann, vd på GodEl

Vi nordbor har länge varit bortskämda med låga elräkningar sommartid. Dels behöver inte våra bostäder värmas då och dels har elpriset varit lågt. I och med sommarens inledningsvis höga värme har vi sökt kyla, samtidigt som elpriset är högt. Svenskar panikköper portabla AC:s, som drar mycket el. Hur ska man tänka som konsument för plånboken och planeten? Och hur kan man förbereda sig inför hösten?

- Elförbrukningen brukar gå ned kraftigt under sommaren bland våra kunder, berättar Maria Erdmann, vd på GodEl. En sommarmånad förbrukar GodEls 160 000 hushåll bara upp till en tredjedel el jämfört med en vintermånad. Men om apparater som kyler får jobba hårt ökar elförbrukningen såklart. Vanligtvis brukar även elpriset vara lågt sommartid, men i och med kriget i Ukraina och extremhettan i Europa har priset rusat och ser ut att ligga kvar på höga nivåer. Inget är som vanligt och det är viktigt att försöka minska sin elförbrukning för både plånbok och planet, tillägger Maria Erdmann.

Checklista för plånboks- och planetvänlig sommarel

• Stäng fönster, dra för persienner/gardiner och fäll ut markiser – blocka värmen från huset. Vädra inte dagtid utan under kvällar och nätter. Korsdrag är en hit.

• Sov med öppet fönster eller under stjärnorna (om du känner dig trygg med det) och glöm inte myggen. Den inte lika äventyrliga kan sova i källaren/på bottenvåningen.

• Har du en luft-luftvärmepump? Vet du att du kan göra om den till en AC med bara några knapptryckningar? Det är en betydligt mer effektiv kylare än en portabel AC. En portabel AC kräver mellan dubbelt och tre gånger så mycket energi som en luftvärmepump för att kyla samma yta.

• Stäng av elektronik i stand by-läge, de genererar värme och står för 10% av hushållens elanvändning

• Glöm inte att stänga av handdukstorken! En glömd handdukstork går loss på runt 1 000 kronor i elkostnad för ett år. Torka utomhus sommartid.

• En kvadratmeters golvvärme kan landa på drygt 550 kronor för ett år, det blir nästan 17 000 kronor för 30 kvadratmeter i södra Sverige under ett år! Tofflor, inneskor eller raggsockor rekommenderas till hösten.

• Har du pool är poolvärmepump, som nyttjar luftens värme, det bästa sättet att spara el. 1 kWh kan ge upp till 6 kWh tack vare pumpen. För en pool i södra Sverige kan en poolvärmepump bespara cirka 15 000 kronor för en säsong. Ett poolskydd kan få ned förbrukningen ytterligare med cirka en fjärdedel

• Har du Ove Sundberg till granne? Om inte kan det vara läge med delningsekonomi för poolen/elcykeln/trimmern

• Diskmaskin klår handdisk i energisynpunkt

• Dusch vinner över badkar men gör som Gunde Svan och duscha (inklusive av/påklädning och schampo) på 1 minut och 23 sekunder. Eller ännu bättre, bada i havet eller sjön

• När det är dags att stänga fritidshuset – töm vattnet ur rören och låt huset stå utan värme – då är det ingen risk för att rören fryser, vilket annars kan hända om huset har strömavbrott vid en köldknäpp

• Har du ett oschysst elavtal? Kolla priset på elpriskollen.se, den enda oberoende prisjämföraren (av Energimarknadsinspektionen) och svarta listan på Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Om du vill kombinera bland de lägsta priserna i Sverige med Bra Miljöval och att företagets vinst går till välgörenhet istället för ägarna, väljer du GodEl

• Troligtvis har du inte ett timprisavtal – bara cirka 3% av svenskarna har det. Om elpriset rusar en viss tid på dygnet spelar det inte så stor roll för 97% av hushållen, det jämnar ut sig då priset sätts utifrån månadens genomsnitt. Keep calm and carry on men se till att spara på elen och ha ett schysst avtal

• Tänk till två gånger innan du binder dig till ett fast elpris – nu är elpriserna höga och ska man ha fast pris ska man helst tajma perfekt före en uppgång. Ett bra alternativ är att skapa en elbuffert, historiskt sett har det varit billigare med rörligt än fast elpris.

• Inför hösten, vet du om att du kan få gratis och opartisk energi- och klimatrådgivning? Hitta din kommunala rådgivare på Energimyndighetens hemsida.

Källor
Poolsäsongen antas vara från juni till och med september och beräknat på en 32 kvadratmeter stor pool som håller 28 grader (kräver 12 000 kWh enligt Vattenfall.se) och GodEls pris för maj månad 2022
(1) Historiska elpriser - GodEl. GodEl:s priser är bland de lägsta i Sverige, trots att all vinst oavkortat går till välgörenhet och Bra Miljöval ingår. Alla slutpriser är cirkapriser och utöver GodEls priser har vi hämtat info från Vattenfall.se, RISE och Luftkonditionering driver upp el-konsumtionen - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio)

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 62 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.

Ellen Jurell
Ellen Jurell