2022-11-16 08:00Pressmeddelande

Sveriges bästa klimatinnovationer är korade – för tredje året i rad

Startup 4 Climate 2022 vinnare och juryStartup 4 Climate 2022 vinnare och jury

Fossilfritt gödsel och processteknik till fabriker för att spara el och vatten – det är Sveriges mest lovande innovationer med klimatnytta. Det står klart efter att juryn utsett vinnarna i en av Europas största innovationstävlingar med klimatfokus, Startup 4 Climate. Vinnarna, NitroCapt och Helios Innovations, utropades under prisceremonin på FN:s klimattoppmöte COP27 sent igår kväll och får ta emot en miljon kronor vardera och personlig coachning av en valfri jurymedlem.

Startup 4 Climate är innovationstävlingen som delar ut ett av Europas största klimatinnovationspriser. Konkurrensen har varit stenhård under tävlingens gång, med ett trettiotal andra banbrytande energiinnovationer med klimatnytta i fokus. Cirka 4000 personer deltog i omröstningen för att rösta fram sitt favoritbolag till finalomgången, och under tisdagskvällen korades årets vinnare i en stor prisceremoni efter ett halvår av delmoment och prövningar.

"Årets segrare visar imponerande potential att accelerera omställningen i två sektorer med avgörande betydelse för klimatarbetet i världen – processindustrin och jordbruket. Med prispengar och coachning från Startup 4 Climate tror vi att Helios Innovations och NitroCapts innovationer kommer att kunna göra viktig klimatnytta", säger Johan Lindehag, jurymedlem och vd på Ellevio.

NitroCapt
Användning av fossila bränslen i framställningen av konstgödsel står för 2,5% av de globala fossila utsläppen. NitroCapt minskar beroendet av naturgas. Tanken är att småskaliga och lokala produktionsanläggningar ska framställa gödsel med hjälp av förnybar el, luft och vatten. Målet är att öka skördarna till en växande befolkning världen över, samtidigt som processen kring gödsel minskar sin klimatpåverkan. NitroCapt har sitt säte i Uppsala.

Helios Innovations
En av världens mest energikrävande processer är förångning i fabriker. Helios Innovations har tagit fram en mer energieffektiv teknik som tar tillvara på restvärme som annars hade gått till spillo. I Sverige går mer än 5% av landets energiförbrukning till att förånga industriella processvätskor. Genom att effektivisera den processen kan el och vatten sparas, i elens fall flera TWh per år. Man kan likna det vid att skapa en buljongtärning av en stor mängd vätska. Helios Innovations är baserat i Halmstad och Lund, med pilotanläggningen i Halmstad.

"Det är en ren lyx att få vara jurymedlem och se den höjd på innovationer och den energi som finns i Sverige. Vi i juryn imponerades stort av finalisterna. Det känns som julafton att få dela ut en miljon vardera till de fantastiska vinnarna och det känns extra viktigt i dessa oroliga tider", säger Stefan Krook, jurymedlem och GodEls grundare.

Jesper Liveröd, Presschef Ellevio 070 929 96 23 jesper.liverod@ellevio.se
Ellen Jurell, PR-ansvarig GodEl: 079-102 35 19 & 070-555 31 36 ellen.jurell@godel.se
Helen Iwefors, Projektledare: 070-872 19 90 helen.iwefors@purposepr.se

Om Startup 4 Climate
Innovationstävlingen Startup 4 Climate är en av Europas största innovationstävlingar och har instiftats i syfte att accelerera energiomställningen. De bästa idéerna med störst mätbar klimatnytta vinner. Tävlingen är möjlig tack vare ett partnerskap mellan Ellevio och GodEl. I juryn sitter Johanna Mossberg chef Energi RISE, Jane Walerud investerare, Lina Bertling Tjernberg professor i energisystem KTH, Stefan Krook grundare GodEl och Kivra, Johan Lindehag vd Ellevio. Nästa års omgång av Startup 4 Climate annonseras våren 2023. Mer info på https://startup4climate.com/

Ellevio om Ellevio
Med nära en miljon kunder är Ellevio ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi tar en aktiv roll i resan mot ett fossilfritt samhälle. Våra elnät är ryggraden som kopplar ihop producenter och konsumenter av el, som möjliggör mer förnybar elproduktion, elektrifiering av transporter och industri och som skapar förutsättningar för nya klimatsmarta tjänster för våra kunder. Vi har drygt 600 anställda och sysselsätter mer än 3 000 personer runt om i landet. Vi ägs av pensionsförvaltarna Folksam, Första AP-fonden, Tredje AP-fonden och OMERS Infrastructure.

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 62 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.

Ellen Jurell
Ellen Jurell