2014-10-30 07:30Pressmeddelande

Svenska folket förlorar över en miljard på dyra elavtal

 En ny beräkning från elbolaget GodEl, som presenteras i dagens GP debatt, visar att elkunder med så kallat anvisat pris hittills i år har förlorat över 800 miljoner kronor på bolagens extra prispåslag. Under de senaste 12 månaderna är förlusten – och elbolagens intäkt – över en miljard kronor.

Anvisningspris är den extra dyra avtalsform som ges till nyinflyttade och personer som glömt nyteckna ett gammalt elavtal. I september 2014 hade 15,5% av Sveriges hushåll, drygt 720 000 svenska elkunder, ett anvisat elavtal.

– Ett genomsnittligt hushåll med anvisat pris har de senaste 12 månaderna fått betala nästan 1500 kronor i merkostnad. För villaägare med elvärme har merkostnaden varit 6500 kronor, helt i onödan, säger Marie Dahllöf, vd på GodEl.

Idag, torsdag 30/10, släpps även en rapport från Energimarknadsinspektionen om hur väl branschen har följt den överenskommelse som slöts med den förra regeringen om förbättrad information för att minska andelen kunder som drabbas av onödigt dyra anvisade priser.

– Elbranschen dras med lågt förtroende och vi säger oss vilja förbättra ryktet. Att helt ta bort orimliga överpriser på anvisade elavtal skulle vara ett stort steg i rätt riktning, säger Marie Dahllöf, vd på GodEl.

Direktlänk till debattartikeln: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2532156-oskaliga-elavtal-kostar-elkunder-over-en-miljard



Om GodEl

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl säljer el märkt med Bra Miljöval som standard, Sveriges hårdaste miljömärkning på el. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till och med utdelningen 2014 har GoodCause delat ut 34,7 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.

Kontaktpersoner

Pontus Winberg
VD
Pontus Winberg
 Björn Björnson
AFFÄRSUTVECKLINGSCHEF
Björn Björnson