2023-06-30 06:00Pressmeddelande

Svalt, säkert och energisnålt i sommar (samt eltips för familjefriden)

Maria Erdmann_vd_GodEl-1b_Foto_ErikCronberg.pngMaria Erdmann, vd GodEl

Ju mer extremvärme, desto högre blir elpriserna. Det beror på att Europa då behöver mer energi för att kyla sina hus och ju högre efterfrågan är, desto högre blir elpriset. Samtidigt förutspås inte samma rekordpriser som för sommaren ifjol när det rådde brist på gas.

Maria Erdmann, vd på GodEl tillika hängiven elsparare, tipsar om sina bästa elhacks för sommaren.

Portabel AC – energitjuv
”En portabel AC drar minst tio gånger så mycket el som en fläkt. Den förbrukar minst dubbelt så mycket el som en luft-luftvärmepump för att kyla samma yta. Tänk alltså till en eller två gånger innan du investerar i en portabel AC. Har du en portabel AC och timprisavtal för elen kan du försöka styra användningen till de timmar då elen är billig.”

Maxa vanliga fläkten med isbitar eller kylklampar
”Ställ en skål med isbitar eller kylklampar framför en vanlig fläkt – det maxar kylningen. Bordsfläktar är relativt energisnåla. Det går även att vara kreativ med petflaskor eller kylklampar och bygga en egen AC. Och som alltid – se till att ha koll på säkerheten, lämna inte ett hemmabygge utan uppsikt.”

Vädra inte på dagen
”Instinkten säger åt oss att vädra när det är varmt. Men det är fel, vi ska göra som folk i varma länder gjort i alla tider – hålla kvar kylan inomhus med stängda fönster, dörrar och gardiner. Dra för, stäng och se till att kylan inte smiter ut. Sen kan man vädra under kvällstid.”

Dammsug bakom vitvarorna
”Ett enkelt sparknep är att dra ut vitvarorna och dammsuga bakom dem. Damm täpper till ventilationen på baksidan av kylskåpet, vilket drar mer el och ökar brandrisken.”

Ta med kylväska till affären
”Att lägga glass och färs i en kylväska gör stor skillnad, det är bra för varorna och kylskåpet behöver jobba mindre när det slipper kyla uppvärmd mat. Om du har ett gammalt kylskåp är det ofta kallast längst ned, i nya kylskåp är det lika kallt överallt. 4-5 grader på kylskåpet och 18 minus i frysen är tumregeln.”

Torka tvätten utomhus
”Torktumlare är rejäla energitjuvar som drar fyra gånger mer energi än tvättmaskinen. Använd solen och vinden – tvätten doftar sommar då. Frottéhanddukarna då? Det tipsas på nätet om att ersätta tvättmedlet med svag ättika för att få tillbaka fluffet på handdukarna samt att skaka dem när de torkas.”

Boka energirådgivning off-season
”Alla kommuner har gratis energirådgivning. Det är en fantastisk tjänst för att hitta energitjuvar och få reda på hur man kan göra smarta investeringar för att spara el. Det är som att köpa en dunjacka på rea sommartid – passa på att boka en tid nu när elen är billigare och det inte är högtryck. Väntetiderna var jättelånga under hösten när alla ville ha rådgivning samtidigt.”

Ta ett dopp i havet
”…eller i sjön istället för att duscha. För både elen och vattnets skull. Ger mindfulness på köpet.”

Ladda inte mobilen när det åskar
”Dra ut elkontakterna när det är risk för åska. Undvik att vara nära eluttag och vatten. Mobilen eller paddan går bra att använda men absolut inte om den laddas samtidigt. Undvik även den fasta telefonen.”

Ful-laddning av elbil = risk för brand
”Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. Ful-ladda inte elbilen med förlängningssladdar utan välj laddstolpar. Skulle du bryta mot rådet, ha konstant översikt.”

Tänk på etiketten!
”Om du gästar släkt eller vänner och behöver ladda din elbil – erbjud ersättning. El är precis som bensin inte gratis och du vill inte vara en snyltare.”

Checklista för el-list i sommar

¤ Vädra inte på dagen
¤ Kyl energisnålt. En vanlig bordsfläkt maxad med is kanske kan räcka?
¤ Tänk till en eller två gånger innan du investerar i en portabel AC som drar mycket el
¤ Dammsug bakom vitvarorna
¤ Ta med kylväska till affären
¤ Torka tvätten utomhus och skippa torktumlaren
¤ Ladda inte mobilen när det åskar! Och dra ut alla sladdar i god tid före åskvädret
¤ Bada i havet eller sjön och dra ned på duschandet
¤ Ful-ladda inte elbilen. Och erbjud ersättning om du laddar den hos någon annan
¤ Boka energirådgivning off-season

Källor: Energirådgivningen, elsakerhetsverket.se

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat 65 miljoner kronor till välgörenhet. Elen är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. GodEl är anvisningsleverantör till Ellevio.

Ellen Jurell
Ellen Jurell