16 miljoner kronor från den svenska stiftelsen GoodCause till välgörenhet. Det är den högsta vinstutdelningen någonsin efter ett lyckat 2023 för dotterbolagen GodEl och GodFond. Sammantaget har GoodCause delat ut hela 115 miljoner kronor sedan starten år 2005. All vinstutdelning går till åtta välgörenhetsorganisationer från en koncern som sätter entreprenörskap, hållbart företagande och kundnöjdhet i fokus.
– I år är det tjugo år sedan stiftelsen GoodCause startade. Tanken att starta en stiftelse, som sedan ska starta bolag som för alltid ska skänka all sin utdelning till välgörenhet, stack ut även då. Därför känns det underbart att se våra två fantastiska bolag GodEl och GodFond göra sina bästa år någonsin i fjol och kunna göra den största välgörenhetsutdelningen hittills, kommenterar Stefan Krook, en av stiftarna (tillsammans med Karl-Johan Persson, Per Ludvigsson och Robert af Jochnick) som fortsatt idag är ordförande.
Utdelning för respektive bolag
GodEl delar i år ut sin högsta vinstutdelning någonsin; 9 miljoner kronor (2,5 miljoner i fjol) och har sedan starten 2005 delat ut 74 miljoner kronor till välgörande ändamål. GodFond delar i år ut den högsta vinstutdelningen någonsin för ett verksamhetsår; 7 miljoner kronor (5 miljoner i fjol) och har sedan starten 2009 delat ut 39 miljoner kronor till sina sju välgörenhetspartners.
Orsaker till resultatet 2023
GodEl är Sveriges åttonde största elhandelsbolag med drygt 185 000 kunder. Nöjda kunder som stannar länge – GodEl har Sveriges mest nöjda privatkunder enligt Svenskt Kvalitetsindex – lågt finansiellt risktagande och att GodEl är anvisningsleverantör till Ellevio är viktiga faktorer bakom framgången. Under våren 2023 ändrade GodEl sin prismodell. För privatkunderna försvann det förbrukningskopplade påslaget och månadsavgiften höjdes till 39 kronor. Skiftet i prismodellen ger, med en växande kundbas, en större förutsägbarhet till mer vinstutdelning framöver.
– Att det går att vara lönsam som en udda fågel, utan vare sig egna elnät, elproduktion, kommunala ägare eller kampanjpriser och samtidigt ha Sveriges mest nöjda privatkunder, ja det visar att vår modell fungerar. Att med detta i ryggen få dela ut vår högsta vinstutdelning någonsin känns toppen, säger Maria Erdmann, vd på GodEl.
GodFond har haft en god tillväxt och kostnader har sänkts väsentligt, vilket är huvudförklaringarna till vinstökningen. Den genomsnittliga årsavkastningen för GodFond Sverige & Världen, efter förvaltningsavgift, har varit 11,0% sedan 2009 till och med 2023. Fondens hållbara profil, inklusive positioneringen som fossilfri fond sedan starten 2009, har visat sig vara attraktiv.
– Det känns fantastiskt att få dela ut en så stor vinstutdelning för GodFond. Vår tids medvetna konsument uppskattar att spara hållbart, med stor diversifiering. Att dessutom vinsten i GodFond Sverige AB skänks till välgörenhet, medan man själv behåller avkastningen efter fondens avgift, är unikt, säger Christian Heger, vd på GodFond.
Välgörenhetsorganisationerna som får vinstutdelningen
GodEls välgörenhetspartners är: Barncancerfonden, Hand in Hand, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Rädda Barnen, SOS Barnbyar och Stockholms Stadsmission. För GodFond är organisationerna desamma med undantaget att IOGT-NTO ingår i portföljen i stället för Naturskyddsföreningen.
Om GoodCause
Stiftelsen GoodCause startades med ett enda syfte – att bidra till en bättre värld. Det sker genom att starta och driva bolag, som erbjuder konkurrenskraftiga tjänster och produkter, och ge all vinst till välgörenhet. Det finns inget privat vinstintresse hos GoodCause. All utdelning som stiftelsen tar emot från dotterbolagen ges vidare till välgörenhetsorganisationer. Det betyder att den vinst som i vanliga bolag går till privata ägare i stället går till välgörande ändamål. Fördelningen av vinstutdelningen görs av kunderna i de God-Bolag som skapat vinsterna.
GodEl är Sveriges åttonde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. Elen är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har enligt SKI Sveriges mest nöjda privatkunder och har enligt Kantar Public högst anseende i branschen. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat 74 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.