2009-04-08 07:30Pressmeddelande

NATURSKYDDSFÖRENINGEN BLIR NY SAMARBETSPARTNER MED GODEL

GodEl, Sveriges enda elbolag som skänker hela avkastningen till välgörenhet, inleder ett samarbete med Naturskyddsföreningen. Samarbetet innebär att GodEls kunder kan välja Naturskyddsföreningen som mottagare av avkastningen.

- Vi har diskuterat möjligheten i några år och nu är tiden mogen. Det är berömvärt med företag som förenar det affärsmässiga med ett stort natur- och samhällsansvar, och här är GodEl ett föredöme, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson.

GodEl, som startat med donerade pengar, drivs helt utan privata vinstintressen och har sedan starten 2005 genererat 2,7 miljoner kronor till välgörenhet. Under 2009 kommer GodEl att dela ut minst 3,3 miljoner kronor till sina samarbetspartners, som utöver Naturskyddsföreningen är SOS-Barnbyar, Rädda Barnen, Stockholms Stadsmission och Läkare utan Gränser. Fördelningen mellan organisationerna bestäms av GodEls kunder.

- Vi finns till för att generera pengar till våra samarbetspartners och samtidigt erbjuda våra kunder ett riktigt bra elavtal. Våra kunder styr hur avkastningen ska fördelas mellan organisationerna och Naturskyddsföreningen är en efterlängtad partner hos många av våra kunder, säger Peter Roland VD GodEl

GodEl har sedan 2005 sålt el med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

- Att välja Bra Miljövalmärkt el från GodEl innebär att man är med och stimulerar produktionen av förnybar el som inte påverkar klimatet. Ett självklart val som kostar mindre än två öre per kWh extra, avslutar Svante Axelsson.

För mer information vänligen kontakta:

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen 070-7282585
svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se

Peter Roland, VD GodEl 073-6171610
peter.roland@goodcause.se

Anders Grönvall, presschef Naturskyddsföreningen 070-655 46 19
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

GodEl bildades 2005 med affärsidén att bli de många svenskarnas elbolag genom prisvärdhet, enkelhet och ärlighet. GodEl har blivit ett av Sveriges snabbast växande elbolag och har idag ca 80 000 kunder. Bolaget är helägt av Stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Hittills har GodElsatsningen bidragit med 2,7 mkr till välgörenhet och under 2009 kommer ytterligare minst 3,3 mkr att delas ut. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja bland: Läkare Utan Gränser, Rädda Barnen, SOS-Barnbyar och Stockholms Stadsmission. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. GodEls logotyp är formgiven och skänkt av Lasse Åberg.

Om Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen är en politiskt obunden ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. 2009 fyller vi 100 år. Förutsättningarna för vårt arbete har förändrats men efter hundra år av envist arbete är kärleken till naturen och viljan att förändra densamma.