2015-10-09 10:18Pressmeddelande

Mercuri International skänker 1 000 000 kr till välgörenhet

Mercuri International Sverige AB vill engagera sig i kampen för en bättre värld. De skänker därför 1 miljon kr i form av utbildningsinsatser till sju välgörenhetsorganisationer.

Utbildningsprogrammen inom ledarskap, försäljning och kundservice genomförs under 2016 och de organisationer som tar del av detta är Rädda Barnen, Stockholms Stadsmission, SOS Barnbyar, Läkare utan Gränser, Barncancerfonden, Naturskyddsföreningen och Hand in Hand.

- För oss på Mercuri är det viktigt att kunna bidra till en bättre värld och det har vi gjort tillsammans med GodEl och GoodCause under flera års tid genom att utveckla deras chefer och ledare. Istället för att skänka en summa pengar, vill vi med vår kärnkompetens stärka och effektivisera organisationernas verksamhet och på så sätt göra en betydande insats som gör verklig skillnad, säger Roland Teuchert, vd för Mercuri International Sverige.

Mercuri International, som sedan GodEls och Stiftelsen GoodCause start för 9 år sedan varit en nyckelpartner vad gäller ledarskapsutveckling och bidragit till GodEls utveckling och framgång, vill engagera sig ytterligare och ger därför 1 miljon kronor i form av utbildningsinsatser till GoodCause samarbetspartners. Drivkraften är att genom sin kärnaffär engagera sig ytterligare i kampen för en bättre värld och därigenom göra mest nytta.

- Vi är imponerade och tacksamma över Mercuris generositet och vilja att bidra till en bättre värld genom att göra det som de är allra bäst på, nämligen kompetensutveckling. Kontinuerlig utveckling av medarbetarna är mycket viktig, oavsett om det är ideella organisationer eller företag. Där kraven på kostnadseffektivitet är extra hög, som de är hos GodEl och våra välgörenhetspartners, är risken stor att utbildningsinsatser av denna karaktär prioriteras ner till förmån för pengar till välgörenhet. Detta gör att Mercuri Internationals generositet är extra mycket värd, säger Pontus Winberg, vd för GodEl.

Om GodEl

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl säljer el märkt med Bra Miljöval som standard, Sveriges hårdaste miljömärkning på el. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att vinsten ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till och med utdelningen 2015 har GoodCause delat ut 39,5 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.

Om Mercuri International

Mercuri International är ett av världens största konsultföretag inom sälj- och ledarutveckling, med verksamhet i över 40 länder. Företaget har över 50 års erfarenhet av att hjälpa företag utveckla och implementera strategier för lönsam försäljning. För mer info se www.mercuri.se


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.

Kontaktpersoner

Pontus Winberg
VD
Pontus Winberg
 Björn Björnson
AFFÄRSUTVECKLINGSCHEF
Björn Björnson