2015-08-17 11:50Pressmeddelande

Kampanj för medmänsklighet i Östermalms t-bana stoppas efter beslut av SL

null

Idag var det tänkt att elbolaget GodEl och Stockholms Stadsmission skulle startat en informationskampanj i Östermalms tunnelbanestation. Syftet var att nyansera samhällsdebatten gällande människosynen i tiggerifrågan genom att förespråka medmänsklighet. Men kampanjen stoppades av SL eftersom den ansågs utgöra en säkerhetsrisk.

Förra veckan tog GodEl tillfället i akt att boka upp reklamytan i Östermalms tunnelbanestation i centrala Stockholm direkt efter föregående annonsörs kampanj. Reklamytan skänktes sedan till Stockholms Stadsmission, som arbetar med att hjälpa människor som lever i utsatthet, och skulle pågått i två veckor.

Kampanjens syfte var att belysa avsaknaden av medmänsklighet i samhällsdebatten samt visa på det goda arbete som görs för de mest utsatta. Initiativet betonade vad som krävs i kampen för att Stockholm ska bli en mänskligare stad för alla och utformades på svenska, engelska och romani. Kampanjen skulle ha täckt hela tunnelbanestationen och även ytan ovanför rulltrapporna men stoppades av SL eftersom den ansågs utgöra en säkerhetsrisk.

– Stockholms Stadsmission gör ett fantastiskt arbete och vi ville genom den här gemensamma kampanjen lyfta fram detta samt vikten av medmänsklighet i allas agerande. Därför tycker vi självklart att det är olyckligt att situationen är sådan att vi inte kunde förmedla det, säger Marie Dahllöf, vd på GodEl.

Texter i de affischer som stoppats av SL:

Förlåt för röran här i Sverige.

Det finns de som gör skillnad på människor.

Varje dag gör vi vårt allra bästa för att förändra det.

Vi på Stockholms Stadsmission och GodEl är stolta över att så många stödjer oss i detta arbete.

Tillsammans kämpar vi för att Stockholm ska bli en mänskligare stad för alla.

Själva kampanjbudskapet skulle uttryckas på en romanidialekt som kallas för Kelderash. Dialekten valdes för att det sannolikt är den dialekt som flest talar i Rumänien

Om GodEl

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl säljer el märkt med Bra Miljöval som standard, Sveriges hårdaste miljömärkning på el. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till och med utdelningen 2014 har GoodCause delat ut 34,7 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.

Kontaktpersoner

Pontus Winberg
VD
Pontus Winberg
 Björn Björnson
AFFÄRSUTVECKLINGSCHEF
Björn Björnson