2005-03-09 10:32Pressmeddelande

JOCHNICK, PERSSON OCH CATELLA ENGAGERAR SIG I ENTREPRENÖRSATSNING FÖR VÄLGÖRENHET

Glocalnetgrundaren Stefan Krooks initiativ att starta ett nytt elbolag, GodEl, som kommer att ge all framtida avkastning till välgörenhet, får nu aktivt stöd av Robert af Jochnick, Karl-Johan Persson och Catella. En ny stiftelse, GoodCause, blir ägare av GodEl och får donationer om totalt fyra miljoner kronor samt ett lånelöfte om ytterligare en miljon räntefritt. Dessa gåvor och räntefria lån möjliggör att all framtida avkastning kan gå till välgörenhet.

Engagemanget sträcker sig längre än finansiella donationer. Stiftelsens styrelse kommer att utgöras av samtliga donatorer och Catella kommer att representeras av Per Ludvigsson, koncernchef i InterIKEA.

- Det är en fantastisk känsla att få detta stöd. Jag brinner för satsningen och att nu få jobba med den tillsammans med personer som på olika sätt representerar några av Sveriges främsta entreprenörsfamiljer är oerhört stimulerande, kommenterar Stefan Krook som blir ordförande i stiftelsen.

GodEl är ett elbolag som redan nu under mars börjar ta emot kundbeställningar via godel.se och kundtjänst. GodEl riktar sig till svenska hushåll över hela landet.

- Jag har följt Stefan under många år och sett hur han under sin operativa tid på Glocalnet lade grunden till det bolaget genom enkelhet och låga priser gentemot kund som ledstjärnor. Jag hoppas att GodEl med tiden kommer att bli de många svenskarnas elbolag, kommenterar Per Ludvigsson koncernchef i InterIKEA.

GodEl blir Sveriges enda elbolag som ger all avkastning till välgörenhet som kunderna väljer.

- Sverige är i behov av mångfald på många områden. Det här är en ny frisk satsning som skall bli spännande att följa och stödja, kommenterar Robert af Jochnick, grundare och ordförande i Oriflame.

- Jag gillade direkt idén att kombinera företagande med syftet att generera pengar till välgörenhet. Jag hoppas att vi långsiktigt finner framgångsformlerna både i GodEl och nya projekt, kommenterar Karl-Johan Persson som förutom sitt engagemang i H&M driver European Network Ltd tillsammans med en partner.

För ytterligare information och pressmaterial besök: www.goodcause.se
Kontakta: Stefan Krook, ordförande GoodCause/ vd GodEl, 0701-111213, stefan.krook@goodcause.se