2015-08-17 12:10Pressmeddelande

Informationskampanj om ett mänskligare Stockholm nyanserar tiggeridebatt

null

Efter att en informationskampanj av GodEl och Stockholms Stadsmission blivit stoppad av SL sprids den nu i sociala medier. Initiativet betonar vad som krävs i kampen för att Stockholm ska bli en mänskligare stad för alla och är utformad på svenska, engelska och romani.

På GodEls initiativ skulle den gemensamma kampanjen kring ett mänskligare Stockholm startat på Östermalms tunnelbanestation idag och pågått i två veckor. Trots SL:s beslut har GodEl och Stockholms Stadsmission valt att driva kampanjen vidare, men nu i sociala medier.

– Den senaste tiden har debatten kring tiggeri varit infekterad, polariserad och inte alltid baserad på fakta med följden att grundproblematiken och en god människosyn har gått förlorad. Vi anser att ingen människa ska behöva tigga för sin överlevnad. Men ett lagförbud mot tiggeri är inte rätt väg att gå. Det lägger fokus på symptomen – inte grundproblemet! Människor som tigger hellre än begår brott som ett sista försök att försörja sina familjer ska inte kriminaliseras, säger Marika Markovits, direktor på Stockholms Stadsmission.

– Vi tycker att samhällsdebatten idag saknar medmänsklighet och att människan bakom ofta glöms bort i diskussionen. Vi ville genom den här gemensamma kampanjen lyfta fram Stadsmissionens arbete som ett gott exempel samt vikten av medmänsklighet i allas agerande. Därför tycker vi självklart att det är olyckligt att situationen är sådan att vi inte kunde förmedla det, säger Marie Dahllöf, vd på GodEl.

För att få bukt på situationen krävs strukturella förändringar på europanivå, på nationell nivå och lokalt för den enskilda individen. Stockholms Stadsmission verkar på lokal nivå för att hitta lösningar här och nu för de som har hamnat i den yttersta formen av utsatthet.

Stockholms Stadsmission driver ett 50-tal verksamheter för olika målgrupper - barn, unga och äldre som lever i Stockholm i utsatta livssituationer. Vi tror på människors inneboende kraft att förändra sina liv! En av dessa verksamheter är Crossroads, en råd- och stödverksamhet för EU-migranter som erbjuder information och rådgivning om det svenska samhället och arbetsmarknaden, språkutbildning, stöd i kontakten med myndigheter samt mat och värme och vila. Stockholms Stadsmission driver också akutboende som erbjuder alternativ till att bo på gator och parker, liksom projekt för att hitta alternativ försörjning till tiggeri. Stockholms Stadsmission stödjer likaså de samlade svenska initiativ som syftar till ökade insatser i EU-migranternas hemländer. Allt med ett syfte - att ge människor kraft och möjlighet att på sikt själva bygga upp sina liv.

Kampanjbudskap som endast uttrycks på romaniFörlåt för röran här i Sverige.

Det finns de som gör skillnad på människor.

Varje dag gör vi vårt allra bästa för att förändra det.

Vi på Stockholms Stadsmission och GodEl är stolta över att så många stödjer oss i detta arbete.

Tillsammans kämpar vi för att Stockholm ska bli en mänskligare stad för alla.

Själva kampanjbudskapet uttrycks endast på en romanidialekt som kallas för Kelderash. Dialekten har valts för att det sannolikt är den dialekt som flest talar i Rumänien.

Om GodEl

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl säljer el märkt med Bra Miljöval som standard, Sveriges hårdaste miljömärkning på el. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till och med utdelningen 2014 har GoodCause delat ut 34,7 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.

Kontaktpersoner

Pontus Winberg
VD
Pontus Winberg
 Björn Björnson
AFFÄRSUTVECKLINGSCHEF
Björn Björnson