2022-05-23 09:10Pressmeddelande

Henrik Lönnevi ny styrelseordförande i GodEl

Henrik Lönnevi. Fotograf: Moa Alexandersson

GodEls styrelsemedlem, tillika CCO på Telia, tar klivet till att bli styrelseordförande i GodEl. Detta i en tid när el har gått från osynligt till högaktuellt i och med krig, klimatkris och skenande elpriser. Henrik Lönnevi har spetskompetens inom konsumentnära tjänster, kundresor och digitalisering.

Henrik Lönnevi valdes in i GodEls styrelse 2019 och är utöver styrelseuppdraget i GodEl, CCO (Chief Commercial Officer) för Telias konsumentaffär. Dessförinnan har han bland annat varit kommersiell chef på Tele2 och startat svensk verksamhet för elhandelsbolaget Telinet.

- El har gått från osynligt till på allas läppar. Skenande elpriser, kriget i Ukraina och klimatfrågan har gjort det högaktuellt att agera klimatsmart. Folk bryr sig om sin plånbok och vår planet. Jag är mycket stolt över att få bli styrelseordförande för GodEl som utmanat branschen från dag ett med ett schysst, enkelt och hållbart erbjudande där dessutom all vinst går till välgörenhet, säger Henrik Lönnevi.

Därmed lämnar GodEls grundare Stefan Krook över stafettpinnen:
Henrik har i flera år visat stort engagemang och bidragit starkt som bollplank till vidareutvecklingen av GoodCause generellt, men främst och specifikt, utvecklingen av GodEl via styrelsen. Henrik är med sin gedigna bakgrund inom konsumenttjänster klippt och skuren att leda styrelsens fortsatta arbete i den nya tid som präglar elbranschen, där konsumenterna är alltmer pålästa, nyfikna och klimatsmarta, säger Stefan Krook, som fortsätter som styrelseordförande för stiftelsen GoodCause som äger GodEl.

- Jag drivs av att skapa en riktigt bra kundupplevelse och paketeringar som känns i hjärtat. Här har GodEl en helt unik möjlighet med vår annorlunda affärsmodell, menar Henrik Lönnevi. Dessutom är branschen i en spännande fas och har bara börjat skrapa på ytan till nya tekniska lösningar. Jag ser framför mig hur man ska kunna få diskmaskinen att starta automatiskt nattetid eller låta elbilen laddas när priserna är som lägst. Det måste vara enkelt, det är nog inte bara jag som inte orkar gå upp mitt i natten för att balansera elsystemet, tillägger Henrik Lönnevi.

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 62 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.

Ellen Jurell
Ellen Jurell