2011-05-23 07:47Pressmeddelande

GoodCause ökar utdelningen till välgörenhet för femte året i rad

Stiftelsen Goodcause, som äger GodEl och GodFond, delar idag ut 4,5 MSEK till välgörenhet. Totalt har nu 14,4 MSEK delats ut sedan stiftelsen startades för 6 år sedan.

Utdelningarna uppstår genom att stiftelsen skänker 100 procent av den avkastning den får från sina dotterbolag GodEl och GodFond vidare i enlighet med kundernas röster. Det är femte året i rad som utdelningen höjs. Stiftelsen GoodCause välgörenhet fördelas mellan SOS Barnbyar, Rädda Barnen, Stockholms Stadsmission, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen och Hand in Hand.

- Det är en glädjens dag och samtidigt en dag som ger ny energi för att bygga vidare och försöka skapa fler bolag och söka öka avkastningen från de bolag som redan är igång. Det är otroligt att höra om allt fantastiskt mottagarorganisationerna kan åstadkomma för de pengar vi skänker, kommenterar initiativtagaren och ordföranden i GoodCause Stefan Krook.

Fullständig fördelning GoodCause utdelning 2011:
SOS Barnbyar: 1 641 514 kr
Rädda Barnen: 1 142 106 kr
Läkare Utan Gränser: 832 291 kr
Stockholms Stadsmission: 487 303 kr
Naturskyddsföreningen: 156 637 kr
Hand in Hand: 220 148 kr
Totalt: 4 480 000 kr

Fullständig fördelning GoodCause utdelning sedan start 2005:
SOS Barnbyar: 5 993 284 kr
Rädda Barnen: 4 337 162 kr
Läkare Utan Gränser: 1 766 576 kr
Stockholms Stadsmission: 1 696 285 kr
Naturskyddsföreningen: 250 109 kr
Hand in Hand: 356 583 kr
Totalt: 14 400 000 kr

För mer information kontakta:
Stefan Krook, ordförande Stiftelsen GoodCause, 0701-11 12 13, stefan.krook@goodcause.se

Om GoodCause

Stiftelsen GoodCause bildades 2005 med syftet att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Än så länge finns de båda helägda bolagen GodEl och GodFond. Hittills har 14,4 mkr ha delats ut till välgörenhet genom satsningen. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja bland: Hand in Hand, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Rädda Barnen, SOS Barnbyar och Stockholms Stadsmission. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.