2012-04-25 08:00Pressmeddelande

GoodCause når 20 MSEK till välgörenhet

Stiftelsen GoodCause, som äger GodEl och GodFond, delade igår ut ytterligare 5,6 miljoner kronor till välgörenhet. Totalt har nu 20 miljoner delats ut sedan stiftelsen startades 2005.

Syftet med GoodCause är att starta och driva bolag som erbjuder konkurrenskraftiga produkter, samtidigt som all avkastning, som i ett vanligt bolag går till aktieägarna, skänks till välgörenhet. Utdelningarna uppstår genom, att stiftelsen skänker 100 procent av avkastningen, som genereras i dotterbolagen GodEl och GodFond, vidare i enlighet med kundernas röster. Det är sjätte året i rad som utdelningen ökar. Pengarna fördelas i år mellan SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden.

– Det är fantastiskt roligt att höra från mottagarorganisationerna vad de kommer att göra med vår gåva. Vi är så klart glada över att detta är nytt utdelningsrekord, men vi vill mer och tycker att framtiden ser ljus ut, kommenterar Stefan Krook, initiativtagare och styrelseordförande i GoodCause.

För mer information kontakta:

Stefan Krook, Ordförande GoodCause, 0701 – 11 12 13, stefan.krook@goodcause.se

Om GoodCause

Stiftelsen GoodCause bildades 2005 med syftet att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Än så länge finns de båda helägda bolagen GodEl och GodFond. Hittills har 20 mkr delats ut till välgörenhet genom satsningen. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja mellan: SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand, Barncancerfonden och IOGT-NTO. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson, Inter IKEA samt Ebbe och Lena Krook. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.