2012-04-25 08:00Pressmeddelande

GodFond ökar utdelningen till välgörenhet

GodFond, fondbolaget som skänker hela bolagets utdelning till välgörenhet, delade igår ut 600 000 kronor till utvalda välgörenhetsorganisationer.

GodFond, som har funnits sedan 2009, kan för tredje året i rad dela ut pengar till välgörenhet. Samtidigt som fondbolagets flaggskeppsfond GodFond Sverige & Världen har belönat sina första fondandelsägare med en uppgång från start på nära 40 procent, så har bolagets verksamhet genererat över 1,3 miljoner kronor i vinster. Dessa har enligt kundernas val fördelats till Hand in Hand, SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser och Barncancerfonden.

Fondernas andelsägare är de som bestämmer hur fördelningen av fondbolagets avkastning ska se ut. Populärast i år är Hand in Hand som får 46 procent av årets utdelning, vilket motsvarar hela 277 000 kronor.

2011 var ett turbulent år på världens börser och därmed också tufft för många fondbolag. Trots detta kan GodFond alltså öka verksamhetens utdelning till välgörande ändamål.

– Vår ambition är att fortsatt bedriva en transparent, lättbegriplig och kostnadseffektiv fondförvaltning vilket ska gynna såväl alla oss fondandelsägare som våra utvalda välgörenhetsorganisationer. Det är givetvis glädjande att vi kunde öka vår utdelning trots att 2011 var ett tufft år för många fondbolag. Vi har dock förmågan och ambitionen att i framtiden växa betydligt mer och därmed ytterligare kunna öka våra utdelningar, säger Max Heger VD på GodFond.

För mer information kontakta:

Max Heger, VD GodFond, 0708 – 49 99 18, max.heger@goodcause.se

Om GodFond

GodFond bildades 2009 med affärsidén att erbjuda sunda finansiella produkter genom att kombinera prisvärdhet, enkelhet och ärlighet.

Bolaget är det andra i raden som startats av Stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Det första bolaget GodEl har blivit ett av Sveriges snabbast växande elbolag och har idag ca 95 000 kunder.

Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna från bolagen skall gå. Idag kan kunderna i GodFond välja mellan: SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Hand in Hand, Barncancerfonden och. IOGT-NTO. Hittills har GoodCause-satsningen bidragit med 20 mkr till välgörenhet. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson, Inter IKEA samt Ebbe och Lena Krook. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.


Kontaktpersoner

 Björn Björnson
EL-EXPERT
Björn Björnson