2011-05-23 07:50Pressmeddelande

GodFond dubblar utdelningen till välgörenhet

GodFond, som skänker hela sin avkastning till välgörenhet, delar ut ytterligare 480 TSEK till välgörenhet. Totalt har GodFond, sedan verksamheten startade i april 2009, delat ut 700 TSEK till sina samarbetsorganisationer.

Stiftelsen GoodCause, som äger GodFond och systerbolaget GodEl, delade igår ut företagens avkastning på årets stora tackdag. Det är kunderna som bestämmer hur fördelningen mellan de olika organisationerna SOS Barnbyar, Rädda Barnen, Stockholms Stadsmission, Läkare Utan Gränser och Hand in Hand ska bli. I år har SOS Barnbyar erhållit störst stöd från kunderna. Välgörenhetsorganisationen fick därför ta emot hela 181 TSEK från GodFond och 1,46 MSEK från GodEl.

- Det är fantastiskt att så många av GodEls och GodFonds kunder valt att stödja vår verksamhet, säger Anna Ryott, generalsekreterare på SOS Barnbyar. Pengarna kommer gå till att stärka utsatta och fattiga familjer i Dakar och Tambacounda, Senegal, så att familjerna kan hålla ihop och barnen får gå i skolan. Dessutom kommer vi att ge föräldralösa och övergivna barn i vår barnby i Chimoio, Moçambique, ett tryggt hem och en ny familj att växa upp i.

- Vi är jätteglada över att återigen kunna dela ut en väsentlig summa till våra väl behövande välgörenhetsorganisationer, säger Max Heger, VD på GodFond. Detta årliga utdelningstillfälle är otroligt motiverande för alla oss som arbetar med GodFond och det sporrar oss extra mycket i vår dagliga strävan att öka vårt bolags lönsamhet. En dag som denna ser vi naturligvis upp lite extra till vårt 3 år äldre systerbolag GodEl som i år har lyckats generera hela 4 MSEK i välgörenhetsutdelning.

Fullständig fördelning GodFonds utdelning (andel av totalen):
SOS Barnbyar: 181 388 SEK (38 %)
Hand in Hand: 173 051 SEK (36 %)
Rädda Barnen: 57 263 SEK (12 %)
Stockholms Stadsmission: 50 881 SEK (10 %)
Läkare Utan Gränser: 17 416 SEK (4 %)

Tack vare sitt samarbete med Agenta Investment Management har GodFond utöver ovan nämnd utdelning genererat ytterligare drygt 70 TSEK, till bolagets välgörenhetsorganisationer.

För mer information kontakta:
Max Heger, VD GodFond, 0708-49 99 18, max.heger@goodcause.se

Om GodFond
GodFond, systerbolag till GodEl, är ett nystartat fondbolag med målsättningen att bli Sveriges mest älskade fondbolag. GodFond är helägt av den stockholmsbaserade Stiftelsen GoodCause som bildades 2005 och har som syfte att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Spararna i GodFond får styra vart fondbolagets avkastning skall gå samtidigt som spararna själva får behålla hela sin avkastning och endast betalar en, relativt de flesta aktiefonder, låg förvaltningsavgift till fondbolaget.