GodEl har inga privata vinstintressen utan vinsten går istället till välgörenhet. Hittills har GodEl genererat 24,9 miljoner till välgörenhet sedan starten 2005. Nu inleds ett nytt samarbete med den digitala fullservicebyrån Avantime för att konvertera fler kunder till GodEl och möjliggöra att ännu mer pengar skänks till välgörenhet.
- Eftersom GodEl årligen delar ut miljoner till välgörenhetsorganisationer har vi en speciell utmaning i att allt vi investerar i måste resultera i lönsamma kunder. Med Avantimes breda kompetens och förmåga att ge utväxling på varje marknadsföringskrona, är vi övertygade om att vi tillsammans kan nå våra högt uppsatta tillväxtmål, säger Johan Carrick, marknadschef på GodEl.
Partnerskapet innebär att Avantime utvecklar GodEls webbplats, integration mot befintligt affärssystem samt onlinemarknadsföring och digitala synlighet. Avantime har valt att dra sitt strå till stacken för en bättre värld genom att skänka delar av arbetstiden i projektet till GodEl.
- GodEl har alla förutsättningar som krävs för att tillhöra de större aktörerna på marknaden. Nu ska vi med en stärkt och förfinad onlinenärvaro hjälpa GodEl att ta de marknadsandelar som behövs för att GodEl ska nå sina mål. För oss på Avantime känns det oerhört inspirerande att kunna bidra till välgörenhet och det sociala ansvar som GodEl står för genom det vi är duktiga på, säger Erik Klusell, grundare Avantime.
Den nya webbplatsen och digitala närvaro ska genomsyras av GodEls kärnvärden prisvärt, enkelt och ärligt. Dessutom kommer varumärket tydliggöras ytterligare genom att visa nyttan som varje GodEl-abonnemang gör genom partnerorganisationerna SOS Barnbyar, Rädda Barnen, Stockholms Stadsmission, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden.
Mer information
Johan Carrick, Marknadschef GodEl, 070 – 304 75 35 eller johan.carrick@goodcause.se
Erik Klusell, grundare Avantime, 076 – 858 11 22 eller erik.klusell@avantime.se
Om GodEl
GodEl är en elleverantör som delar ut hela avkastningen till ideella organisationer. Kunderna väljer var utdelningen ska gå och idag är följande organisationer partners: SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl och systerbolaget GodFond är helägda av Stiftelsen GoodCause vars syfte är att göra gott genom att starta och driva bolag som delar ut avkastningen till ideella organisationer. Fram till 2012 har GoodCause delat ut 26,9 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.
Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.