2015-03-06 17:15Pressmeddelande

GodEl utses till Sveriges Grönaste Varumärke i elbranschen 2014 - för sjätte gången i rad.

null

Sveriges konsumenter utser GodEl till Sveriges Grönaste Varumärke i elbranschen 2014 - för sjätte gången i rad. Undersökningen, utförd av Differ, visar att miljöfrågan blivit en självklar del av vår vardag och en naturlig grund i vårt beslutsfattande. Samtidigt visar undersökningen att vi gör våra val i större utsträckning men att andra frågor varit viktigare i samhällsdebatten.

- Vi är jätteglada över att Sveriges konsumenter uppskattar det arbete vi gör och återigen utser oss till Sveriges grönaste varumärke i energibranschen säger Marie Dahllöf, vd för GodEl. Det visar tydligt på att ansvarstagande företag uppskattas och är viktig för konsumenterna.

Undersökningen att fler än tidigare gör val som är miljövänliga samt att kvinnor och unga oftare än andra gör gröna val. Majoriteten av de svarande tycker att det blivit enklare och lättare att välja rätt. Samtidigt visar undersökningen också miljöfrågan och även den vidgade hållbarhetsfrågan inte längre är den viktigaste frågan för konsumenterna utan att fokus skiftat till invandring och integrationsfrågor som var viktiga frågor i valet 2014.

- Det är förståeligt och bra att dessa frågor aktualiseras för de är mycket viktiga frågor. Samtidigt är oturligt att just miljö och klimathot får mindre fokus från konsumenten för det är viktigare än någonsin att vi snabbt tar ytterligare steg mot att minska koldioxidutsläpp och övrig miljöpåverkan. Vårt ekosystem väntar inte på att vi ska agera utan det reagerar nu, säger Marie Dahllöf

För att ta del av undersökningen i sin helhet, besök: www.differ.com

Om GodEl

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl säljer el märkt med Bra Miljöval som standard, Sveriges hårdaste miljömärkning på el. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till och med utdelningen 2014 har GoodCause delat ut 34,7 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.

Kontaktpersoner

Pontus Winberg
VD
Pontus Winberg
 Björn Björnson
AFFÄRSUTVECKLINGSCHEF
Björn Björnson