2015-03-24 07:07Pressmeddelande

GodEl utnämns för femte året i rad som det hållbaraste varumärket i elbranschen

null

Svenska folket har för femte året i rad utsett GodEl till det hållbaraste varumärket i elbranschen och ett av Sveriges 10 hållbaraste varumärken i undersökningen Sustainable Brand IndexTM 2015.

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ listar för femte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9500 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 253 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

 - Vi är jätteglada över att Sveriges konsumenter anser oss vara Sveriges hållbaraste varumärke i elbranschen. Vi grundades för att vi ville göra världen till en bättre plats och det försöker vi kommunicera så ofta och så mycket som vi kan. Eftersom att göra gott är en del av vår identitet så blir vår kommunikation äkta och jag tror att det uppfattas av konsumenten. Vi är ett varumärke med substans säger Marie Dahllöf, vd för GodEl.

- GodEl fortsätter som tydlig ledare i branschen. Mycket tack vare ett starkt engagemang som når hela vägen fram till konsumenten, säger Erik Heden Vd för Sustainable Brand Insight som arrangerar undersökningen Sustainable Brand Index. 

Årets rapport visar att hållbarhet, miljö- och socialt ansvarstagande diskuteras ofta av en allt större del av befolkningen och att dessa frågor håller på att normaliseras bland konsumenterna. Samtidigt visar rapporten att 73% av de tillfrågade tror att Sverige om 10 år kommer vara lika bra eller sämre att leva i.

- Det är intressant och glädjande att hållbarhet, miljö- och socialt ansvarstagande blir allt viktigare för den svenske konsumenten. Det inger framtidstro eftersom alla kan göra något och när både företag och konsumenter driver utvecklingen framåt så kan önskad förändring ske snabbt, fortsätter  Marie Dahllöf.

Under måndagskvällen bjöd Sustainable Brand Insight in 200 VD:ar, marknadschefer och hållbarhetschefer för att dela ut priser till rankingens vinnare på Nalen i Stockholm. Segrarna i indexet totalt blev Saltå Kvarn i Sverige, Stormberg i Norge, Irma i Danmark och Valio i Finland. 

Om GodEl

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl säljer el märkt med Bra Miljöval som standard, Sveriges hårdaste miljömärkning på el. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till och med utdelningen 2014 har GoodCause delat ut 34,7 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.

Kontaktpersoner

Pontus Winberg
VD
Pontus Winberg
 Björn Björnson
AFFÄRSUTVECKLINGSCHEF
Björn Björnson