2023-12-18 07:00Pressmeddelande

GodEl topprankas i Hållbarhetsindex Företag 2023

Kantar

På plats 5, bland Sveriges största och mest välkända företag, och klassens ljus bland energibolag. Där hamnar GodEl när svenska folket får tycka till om företagens hållbarhetsarbete i Kantar Publics undersökning Anseendeindex med Sifos panel. Vidare kammar GodEl hem förstaplatsen bland alla företag i undersökningen för arbetet med att minska sitt klimatavtryck.

– Att vi på ”lilla” GodEl med bara 40 anställda, även om vi är Sveriges åttonde största elbolag med 180 000 kunder, hamnar i så bra sällskap med några av Sveriges största företag, är otroligt kul och ett fint kvitto på att vårt ambitiösa och holistiska hållbarhetsarbete tas emot väl. Det gläder oss dessutom att vår udda affärsmodell, med all vinst till välgörenhet, går hem hos folket, säger Maria Erdmann, vd på GodEl.

10 i topp-listan
Systembolaget (59)
IKEA (54)
Apoteket AB (52)
Scania (52)
GodEl (50)
AB Volvo (50)
LKAB (50)
MAX Hamburgare (48)
Northvolt (48)
Ragn-Sells (47)

Förstaplats för minskning av klimatavtryck
GodEl rankas högst av svenska folket bland företagen i frågan ”Arbetar med att minska sitt klimatavtryck”. Vidare hamnar GodEl på topp 5 i kategorierna ”Arbetar för ett miljömässigt hållbart samhälle”, ”Visar samhällsansvar överallt där de verkar” och ”Upprätthåller etik och moral”.

Ur undersökningen

Här hittas information om GodEls hållbarhetsarbete: Vårt hållbarhetsarbete - GodEl

Om Hållbarhetsindex
Hållbarhetsindex är allmänhetens bedömning av företagens klimatavtryck, etik och moral, miljömässig hållbarhet, integration, samhällsroll och jämställdhet. Undersökningen, som görs av Verian – före detta Sifos samhällsundersökningar och senast kallat för Kantar Public – är en del av Anseendeindex Företag 2023, en 14:e årlig mätning av anseendet för ett urval stora medieintensiva företag samt några nischaktörer. Resultatet bygger på 13 000 intervjuer ur Sifos slumpmässigt rekryterade onlinepanel, under våren 2023.

Här hittas mer information och rapporten för nedladdning: Hållbarhetsindex Företag 2023 - Kantar Public

GodEl är Sveriges åttonde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. Elen är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har enligt SKI Sveriges mest nöjda privatkunder och har enligt Kantar Public högst anseende i branschen. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat 65 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.

Ellen Jurell
Ellen Jurell