GodEl blev det grönaste varumärket när svenskarna fick välja mellan företag i tio branscher.
Idag presenterades resultatet från en stor undersökning bland svenska konsumenter som mäter hur gröna olika varumärken uppfattas. GodEl fick i undersökningen den hedersamma utnämningen Sveriges Grönaste Varumärke.
GodEl, som inte har något privat vinstintresse utan skänker bort all avkastning till välgörande ändamål, har i andra mätningar bland annat fått utmärkelser för att ha bästa kundservice i Energibranschen och de lojalaste kunderna.
- Vi är oerhört glada för den här utnämningen. Vi har lagt mycket tid internt på att diskutera miljöfrågor och har kommit fram till att den enda gröna kWh för en elleverantör är den som inte förbrukas. Därför är det viktigt för oss att försöka hjälpa våra kunder med att minska sin förbrukning och förhoppningsvis kan den här utmärkelsen hjälpa oss i det arbetet, säger Peter Roland VD för GodEl.
Naturskyddsföreningen är en av de partners som kunderna kan välja att GodEl skall skänka sin avkastning till och GodEl har sedan start erbjudit Naturskyddsföreningens Bra Miljövalmärkning som ett tillval för sina kunder.
- Vi är mycket glada över att ha varit en partner med GodEl sedan de började leverera el för fyra år sedan. Det är berömvärt med företag som förenar det affärsmässiga med ett stort natur- och samhällsansvar, och här är GodEl ett föredöme, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson.
För mer information vänligen kontakta:
Peter Roland, VD GodEl 073-617 16 10
peter.roland@goodcause.se
Carl-Fredrik af Sandeberg, VD Differ 070-791 04 91
Om GodEl
GodEl bildades 2005 med affärsidén att bli de många svenskarnas elbolag genom prisvärdhet, enkelhet och ärlighet. GodEl har blivit ett av Sveriges snabbast växande elbolag och har idag över 85 000 kunder. Bolaget är helägt av Stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Hittills har GodEl satsningen bidragit med 6,2 mkr till välgörenhet. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja bland: Hand in Hand, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Rädda Barnen, SOS-Barnbyar och Stockholms Stadsmission. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. GodEls logotyp är formgiven och skänkt av Lasse Åberg.
Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.