2010-05-24 07:55Pressmeddelande

GODEL SKÄNKER YTTERLIGARE 3,5 MSEK TILL VÄLGÖRENHET

null

GodEl, elbolaget som ger hela avkastningen till välgörenhet, delar idag ut ytterligare 3,5 MSEK. Sedan starten 2005 har 9,7 MSEK delats ut till samarbetsorganisationerna SOS Barnbyar, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Stockholm Stadsmission, Naturskyddsföreningen och Hand in Hand.

- Genom att välja oss som elleverantör gör våra kunder skillnad, utdelningen som hos andra elbolag går till aktieägare går istället till välgörenhet, säger Peter Roland, VD på GodEl.

Totalt delar stiftelsen GoodCause, som även äger GodFond, idag ut 3,72 MSEK till sina samarbetsorganisationer, där 3,5 MSEK kommer från GodEl. Den organisation som flest kunder valt att stödja är SOS Barnbyar, som i år får drygt 1,4 MSEK.

- Två av SOS Barnbyars stora nya skolor kommer kunna drivas i ett helt år, en i Ghana för 350 barn och en i Central Afrikanska republiken för 335 barn. Allt tack vare GodEls kunders val att skänka sin del av GodEls avkastning till vår organisation. Det är ett fantastiskt bidrag som betyder otroligt mycket för alla de barn som nu får en trygg skolgång, kommenterar Anna Ryott, Generalsekreterare SOS Barnbyar.

Fördelning av GoodCauses utdelning:

SOS Barnbyar: 1420641 SEK

Rädda Barnen: 1072352 SEK

Läkare Utan Gränser: 568405 SEK

Stockholm Stadsmission: 435514 SEK

Hand in Hand: 136435 SEK

Naturskyddsföreningen: 86652 SEK

För mer information vänligen kontakta:

Peter Roland, VD GodEl 073-6171610
peter.roland@goodcause.se

GodEl bildades 2005 med affärsidén att bli de många svenskarnas elbolag genom prisvärdhet, enkelhet och ärlighet. GodEl har blivit ett av Sveriges snabbast växande elbolag och har idag ca 90 000 kunder. Bolaget är helägt av Stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Hittills har GodElsatsningen bidragit med 9,7 mkr till välgörenhet. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja bland: Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Rädda Barnen, SOS-Barnbyar och Stockholms Stadsmission. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. GodEls logotyp är formgiven och skänkt av Lasse Åberg.