2011-05-23 07:54Pressmeddelande

GodEl skänker över 333 000 kr i månaden till välgörenhet

GodEl, elbolaget som skänker all sin avkastning till välgörenhet, delar ut ytterligare 4 MSEK. Totalt har GodEl, sedan starten 2005, genererat 13,7 MSEK till de organisationer man samarbetar med. I och med årets utdelning har mer pengar skänkts till goda ändamål än vad som satsats i bolaget.

Stiftelsen GoodCause, som äger GodEl och systerbolaget GodFond, överlämnade igår, på GoodCause årliga tackdag, företagens utdelningar till sina samarbetspartner; SOS Barnbyar, Rädda Barnen, Stockholms Stadsmission, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen och Hand in Hand. Det är kunderna som bestämmer hur fördelningen mellan de olika organisationerna ska bli och precis som tidigare år har flest av GodEls kunder valt att stödja SOS Barnbyar, som fick hela 1,46 MSEK.

- Det är fantastiskt att så många av GodEls kunder valt att stödja vår verksamhet, säger Anna Ryott, generalsekreterare på SOS Barnbyar. Pengarna kommer gå till att stärka utsatta och fattiga familjer i Dakar och Tambacounda, Senegal, så att familjerna kan hålla ihop och barnen får gå i skolan. Dessutom kommer vi att ge föräldralösa och övergivna barn i vår barnby i Chimoio, Moçambique, ett tryggt hem och en ny familj att växa upp i.

- Det är en underbar känsla att ha delat ut ytterligare 4 miljoner till våra samarbetspartners med vetskapen om att de används där de behövs allra mest. Vi finns till för att medverka till en bättre värld och idag har vi styrkt att det går att göra det genom gott företagande, säger Marie Dahllöf VD GodEl.

Utdelningen ägde rum den 22 maj på Stiftelsen GoodCause årliga Tackdag på Långholmen i Stockholm där kunder, anställda samt alla som stöttat GoodCause, GodEl och GodFond var inbjudna.

För mer information: Marie Dahllöf, VD GodEl, 0701-11 55 00, marie.dahllof@goodcause.se

Fullständig fördelning GodEls utdelning (andel av totalen):
SOS Barnbyar: 1 460 126 SEK (37 %)
Rädda Barnen: 1 084 843 SEK (27 %)
Läkare Utan Gränser: 814 875 SEK (20 %)
Stockholms Stadsmission: 436 422 SEK (11 %)
Naturskyddsföreningen: 156 637 SEK (4 %)
Hand in Hand: 47 097 SEK (1 %)

GodEl bildades 2005 med affärsidén att bli de många svenskarnas elbolag genom prisvärdhet, enkelhet och ärlighet. GodEl har blivit ett av Sveriges snabbast växande elbolag och har idag ca 98 000 kunder. Bolaget är helägt av Stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Hittills har GodElsatsningen bidragit med 13,7 mkr till välgörenhet.Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja bland: SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen och Hand in Hand. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. GodEls logotyp är formgiven och skänkt av Lasse Åberg.