2005-04-06 10:54Pressmeddelande

GODEL PRESSAR ELPRISER OCH STÖTTAR SOS-BARNBYAR

Det nya elbolaget, GodEl, som ger sin avkastning till välgörenhet har inlett ett samarbete med SOS-Barnbyar. GodEls kunder kan från och med idag välja att skänka sitt bidrag till SOS-Barnbyar.

- Vi tycker att det här är ett härligt initiativ och jag hoppas att samarbetet med GodEl kommer att generera betydande belopp till våra barnbyar runt om i världen, säger Mia Strandell, Marknadschef SOS-Barnbyar.

SOS-Barnbyar är den första ideella organisation som inleder samarbete med GodEl. Samarbetet innebär att GodEls kunder kan välja att skänka sin del av avkastningen till SOS-Barnbyar. Genom att aktivt medverka till att skaffa nya kunder åt GodEl kan SOS-Barnbyar generera ytterligare pengar till sin verksamhet.

- Det unika är att vi i GodEl inte har några ägare som vill ha avkastning och därmed kan ge det till välgörenhetsorganisationer, säger Stefan Krook, vd GodEl. Jag har tidigare grundat en prispressare på telemarknaden, Glocalnet, så lågt pris är för mig en självklarhet för en uppstickare i en sådan här bransch.

GodEl är Sveriges första, oss veterligen även världens första, elbolag som bildats för att ge bra pris till kunderna och skänka sin avkastning från verksamheten till välgörande ändamål. Initiativet till GodEl togs av vd Stefan Krook, entreprenör som tidigare bl.a. grundat teleoperatören Glocalnet. GodEl ägs av stiftelsen GoodCause, och det är genom denna stiftelse pengarna går till olika ideella organisationer. GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Robert af Jochnick, Stefan Krook och Catella.

SOS-Barnbyar är idag världens största organisation som tar hand om föräldralösa och övergivna barn. Sedan starten i Österrike 1949 har SOS-Barnbyar byggt och driver närmare 450 SOS-Barnbyar i 132 länder. Organisationen har dessutom drygt 1200 skolor, sjukhus, sociala center, yrkesskolor och ungdomshem. SOS-Barnbyar är politiskt och religiöst obunden och arbetar enligt FNs Barnkonvention. Föräldralösa och övergivna barn tas om hand i en familjelik miljö i smågrupper i egna självständiga hushåll. Alla barn som växer upp i en barnby får grundskoleutbildning, vidareutbildning eller yrkesutbildning. Prinsessan Lilian är beskyddare för SOS-Barnbyar Sverige.

Kontaktpersoner:

Stefan Krook, vd GodEl, 0701-111213, stefan.krook@godel.se

Carola Bengtsson, Informationschef SOS-Barnbyar, 0708-930 950, carola.bengtsson@sos-barnbyar.se