2011-05-13 08:58Pressmeddelande

GodEl når drömgräns i utdelning till välgörenhet

13,7 miljoner kronor snart skänkta genom gott företagande

Styrelsen i GodEl föreslår en utdelning till välgörenhet på 4 miljoner kronor. Därmed kommer GodEl ha genererat mer pengar till välgörenhet än vad som skänkts för att möjliggöra satsningen.

GodEl startades 2005 med hjälp av pengar som skänktes av Karl-Johan Persson (H&M), Stichting af Jochnick, Per Ludvigsson (Inter IKEA), Catella och initiativtagaren Stefan Krook. Förhoppningen var att pengarna skulle mångfaldigas och därför göra än mer social nytta än om de donerats direkt..Bolaget har sedan dess blivit ett av Sveriges snabbast växande elbolag och på mindre än sex år överstiger alltså den ackumulerade avkastningen det ”investerade” kapitalet.

-          Att vi nu har genererat mer pengar till välgörenhet än vad som satsats är verkligen en drömgräns för alla oss som jobbar på GodEl och en bekräftelse på att det går att kombinera framgångsrikt företagande med att göra gott, säger Marie Dahllöf tf VD.

Utdelningen, som görs den 22 maj, fördelas mellan SOS Barnbyar, Rädda Barnen, Stockholms Stadsmission, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen och Hand in Hand, i enlighet med kundernas val.

2010 var för GodEl ett framgångsrikt år på flera sätt. I TNS SIFOs undersökning om företags anseende hos egna kunder fick GodEl högst betyg av alla – oavsett bransch. Bolaget blev även utnämnt till Gasellföretag i Dagens Industris årliga tillväxttävling samt genomförde sitt första förvärv i samband med att Yello Strom lämnade den svenska marknaden. Vinsten som efter skatt ökade med 12 procent från 2009 till 2010 möjliggjorde också en större utdelning.

-          I och med resultatet för 2010 har vi passerat två för GodEl viktiga milstolpar – summan som genererats till välgörenhet överstiger satsade pengar och vi har via TNS SIFOs undersökning fått bekräftat att vi är Sveriges mest älskade elbolag – men resan har bara börjat. Vår vision är att vara 500 000 kunder och därigenom kunna skänka 100 miljoner kronor till välgörenhet, avslutar Marie.

För fullständig årsredovisning Stiftelsen GoodCause, där GodEl ingår, klicka här.

För mer information vänligen kontakta:

Marie Dahllöf tf VD GodEl, 0701-11 55 00, marie.dahllof@goodcause.se

Stefan Krook styrelseordförande GoodCause, 0701-11 12 13, stefan.krook@goodcause.se

GodEl bildades 2005 med affärsidén att bli de många svenskarnas elbolag genom prisvärdhet, enkelhet och ärlighet. GodEl har blivit ett av Sveriges snabbast växande elbolag och har idag ca 98 000 kunder. Bolaget är helägt av Stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Hittills har GodElsatsningen bidragit med 9,7 mkr till välgörenhet. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja bland: Hand in Hand, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Rädda Barnen, SOS Barnbyar och Stockholms Stadsmission. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. GodEls logotyp är formgiven och skänkt av Lasse Åberg.