2014-09-26 08:57Pressmeddelande

GodEl låter svenska folket dela ut en miljon till välgörenhet

null

GodEl har inget privat vinstintresse, istället går vinsten till välgörenhet. Nu lanserar GodEl kampanjen Miljonklicket där svenska folket bestämmer hur 1 miljon kronor ska fördelas mellan sju välgörenhetsorganisationer. Spridningen är tänkt att ske främst genom Facebook medan plattformen för kampanjen ligger på GodEls egna hemsida. Nytt för i år är även att kampanjdeltagare får hjälp att bestämma sig via ett quiz där de sju välgörenhetsorganisationerna själva bidragit med svar.

-  Vi har ingen möjlighet att göra kampanjer med traditionellt köpt reklam. Eftersom vi vill maximera vår välgörenhetsutdelning måste vi vara kreativa och kostnadseffektiva i hur vi väljer att synas. Med vår kampanj får människor möjlighet att skänka bort 100 kronor utan att det kostar dem ett öre, säger Emmy Tollin, kommunikationschef på GodEl.

GodEl genomförde en liknande kampanj där en miljon kronor skänktes iväg på Facebook under hösten 2013. I kampanjen deltog tusentals Facebook-användare och vanns av Naturskyddsföreningen.

-  Vi märker att vi har många kunder som är väldigt stolta över att vara med på GodEl och som vill rekommendera oss till andra. Vi försöker hela tiden hitta nya sätt att hjälpa kunderna att sprida ordet, säger Emmy Tollin, kommunikationschef på GodEl.

Av de 6,5 miljoner kr som förmedlas till välgörenhet 2014 överlämnades 5,5 miljoner kr i april.

Här kan du delta i kampanjen och skänka iväg 100 kr utan att det kostar dig ett öre!

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl säljer el märkt med Bra Miljöval som standard, Sveriges hårdaste miljömärkning på el. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till och med utdelningen 2014 har GoodCause delat ut 34,7 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.