2023-12-06 09:34Pressmeddelande

GodEl klättrar till Sveriges åttonde största elhandelsbolag 2023

Maria Erdmann, vd på GodElMaria Erdmann, vd på GodEl

Dagens Industris branschbevakning Energimarknaden har släppt sin årliga sammanställning av Sveriges 30 största elhandelsbolag. GodEl klättrar från plats nio till plats åtta och har nu cirka 180 000 kunder, 14 000 fler kunder än i fjol. Detta efter ett minst sagt turbulent år med elkris, stora kundrörelser och rekordhöga elpriser.

"Det är så roligt att GodEl klättrar till nummer åtta på listan! Vi är ändå bara 40 anställda i Sundbyberg som hanterar 180 000 kunder över hela landet. Till skillnad mot övriga i topp har vi inga egna elnät eller kommunal backning, men vi står starka tillsammans med Ellevio och skapar många nöjda kunder enligt devisen "en nöjd kund stannar". Det såg vi i SKI där vi nyss kammade hem Sveriges nöjdaste privatkunder. Med vår affärsmodell, där all vinst går till välgörenhet, innebär fler kunder att bidraget till en bättre morgondag växer, det känns stort", säger Maria Erdmann, vd på GodEl.

Sveriges 10 största elhandelsbolag 2023
Placering 2023 (2022)
1 (1) Fortum* 1 012 000 (+140 000)
2 (2) Vattenfall 859 000 (-2 000)
3 (3) Eon 780 000 (+80 000)
4 (5) Göteborg Energi 254 000 (-3 000)
5 (4) Jämtkraft 220 000 (-66 000)
6 (6) Bixia* 214 000 (-6 000)
7 (7) Skellefteå Kraft* 183 000 (+3 000)
8 (9) GodEl 180 000 (+14 000)
9 (12) Tibber* 150 000 (+25 000)
10 (14) Stockholms Elbolag 142 000 (+52 000)
Kundantalet kommer från elhandelsbolagen själva om inte * står efter siffran. Bolag med * har inte velat uppge sitt kundantal och då bygger angiven siffra på Energimarknadens beräkningar.

Källa: Sammanställt av Magnus Stattin på Energimarknaden

"Vi har ett speciellt år bakom oss där fokus har varit att trygga kunderna. Utöver elkrisen visar det senaste året att tekniska innovationer tar mark och att elkrisen också resulterat i stora rörelser på marknaden", avslutar Maria Erdmann.

GodEl är Sveriges åttonde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. Elen är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat 65 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.

Ellen Jurell
Ellen Jurell