2015-09-21 10:00Pressmeddelande

GodEl i nytt partnerskap med Coop

null

GodEl och Coop har tecknat ett samarbetsavtal som innebär att Coops 3,4 miljoner medlemmar kan tjäna poäng på sin elräkning och samtidigt bidra till välgörenhet. Poängen kan användas för matvaror eller andra erbjudanden i Coops medlemsprogram. Samarbetet är ett led i Coops strategi att bygga Sveriges starkaste medlemsprogram och startar den 1 oktober.

GodEl är ett elbolag som delar ut sin vinst till välgörenhet. Sedan företaget grundades 2005 har GodEl delat ut cirka 40 miljoner kronor. GodEl samarbetar med sju stora välgörenhetsorganisationer där kunden bestämmer fördelningen av vinsten till de olika organisationerna. I och med samarbetet kan nu Coops kunder även välja Vi-skogen och We Effect som mottagare, som GodEl nu utökat sitt samarbete med.

– När vi frågat våra medlemmar om vilka förmåner de helst vill ha kopplade till medlemskapet har elbolag varit högt på önskelistan. Därför är vi mycket glada över samarbetet med GodEl, som innebär att vi ger våra medlemmar ett unikt erbjudande om hållbar el. Vi fortsätter utveckla vårt medlemsprogram med attraktiva erbjudanden. Hos oss kan medlemmarna vara med och påverka den utvecklingen, säger Karin Friis, Chef Medlemsprogrammet.

Både Coop och GodEl har ett hållbarhetsfokus som bottnar i den gemensamma konsumentkraften.

- Vår vision är att bidra till en bättre värld genom företagande och att göra det tillsammans med Coop är väldigt spännande. Våra värderingar går hand i hand. Tillsammans tror jag vi kan skapa ett bra värde för våra kunder samtidigt som vi bidrar till ett hållbarare samhälle, säger Pontus Winberg, Vd för GodEl.

Samarbetet introduceras den 1 oktober med ett erbjudande om dubbla medlemspoäng på elräkningen under tre månader (vid tecknande av avtal fram till 31 december).

Andra partners som redan idag är anslutna till Coops medlemsprogram är: SAS, Fritidsresor, Swebus, Brothers, Nordic Choice Hotels, Coop Hotellpremie samt Polarn och Pyret.

Om GodEl

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl säljer el märkt med Bra Miljöval som standard, Sveriges hårdaste miljömärkning på el. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till och med utdelningen 2014 har GoodCause delat ut 34,7 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.

Kontaktpersoner

Pontus Winberg
VD
Pontus Winberg
 Björn Björnson
AFFÄRSUTVECKLINGSCHEF
Björn Björnson