2023-11-20 08:43Pressmeddelande

GodEl har Sveriges nöjdaste privatkunder

GodEl:s vd Maria ErdmannGodEl:s vd Maria Erdmann

Sedan 2005 har Svenskt kvalitetsindex (SKI) mätt kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel. I en skala på 0 som lägst och 100 som högst får GodEl 77,6 – det högsta betyget av privatkunderna. Elhandlare får i snitt 64,2 i betyg.

"Vi är mäkta stolta över att ha Sveriges mest nöjda privatkunder som elhandlare, den enligt oss viktigaste mätningen som finns. Elkrisen var en minst sagt prövande tid, för hushållen och branschen. Vi har hela tiden försökt hålla våra kunder i handen så gott det går, genom att tala klarspråk om höga elräkningar och ge verktyg för att få koll och skruva ner. Dessutom har vi ett av Sveriges lägsta elpriser trots att vi har el märkt Bra Miljöval och ger all vår vinst till välgörenhet", säger Maria Erdmann, vd på GodEl.

Om SKI
Betygen bygger på cirka 10 400 intervjuer under oktober och november i år. Den sammantagna kundnöjdheten för elhandel, elnät och fjärrvärme, för både privat- och företagskunder, är 63,2, vilket är det lägsta på 15 år. Enligt SKI brukar ett betyg under 60 avspegla stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar, medan ett betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. Källa: Svenskt kvalitetsindex


Om GodEl

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. Elen är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat 65 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.


Kontaktpersoner

Ellen Jurell
Presskontakt
Ellen Jurell