2014-10-07 07:41Pressmeddelande

GodEl erbjuder enkelt verktyg för att minska det ekologiska fotavtrycket

I en färsk rapport från WWF framgår det att Sverige lämnar ett ekologiskt fotavtryck, vilket är ett mått på mängden resurser som en människa förbrukar, som är 3,7 gånger större än jordens tillgångar. Sverige hamnar på 10:e plats på listan över de länder som förbrukar mest resurser per capita. Resultatet är en kontrast till Sveriges ambition att vara ett föredöme inom klimat och miljö.

Elbolaget GodEl uppmuntrar sina kunder att kraftigt minska elförbrukningen och erbjuder därför energidisplayen SPARSNÄS gratis till nya kunder.

- Vi vill hjälpa svenska folket att bli mer medvetna om sin elförbrukning och på det sättet bidra till att minska vårt ekologiska fotavtryck. Därför känns det extra viktigt för oss att faktiskt kunna erbjuda verktyg som hjälper hushållen att följa och minska sin elkonsumtion. Nu gör vi det genom energidisplayen SPARSNÄS, säger Marie Dahllöf, vd på GodEl.

Energidisplayen SPARSNÄS, som är enkel att använda för småbarnsfamiljer, släpptes på IKEA förra veckan och GodEl bjuder nya kunder på ett exemplar. GodEl säljer endast el märkt Bra Miljöval som är den tuffaste miljömärkningen som finns i Sverige idag.

Om GodEl

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl säljer el märkt med Bra Miljöval som standard, Sveriges hårdaste miljömärkning på el. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till och med utdelningen 2014 har GoodCause delat ut 34,7 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.

Kontaktpersoner

Pontus Winberg
VD
Pontus Winberg
 Björn Björnson
AFFÄRSUTVECKLINGSCHEF
Björn Björnson