Mitt i debatten om "slacktivism" - aktivism som kräver en ytterst liten ansträngning från aktivistens sida, lanserar GodEl kampanjen #vemfårmiljonen på Facebook. Fr.o.m. idag kan 20 000 kampanjdeltagare välja hur 1 miljon kr ska fördelas mellan sju välgörenhetsorganisationer. Syftet är att synliggöra att det är enkelt att skänka pengar genom GodEl utan att det kostar något extra.
GodEl har inget privat vinstintresse, vinsten går till välgörenhet. Idag lanserar GodEl kampanjen #vemfårmiljonen där svenska folket bestämmer hur 1 miljon kronor ska fördelas mellan sju välgörenhetsorganisationer. Kampanjen #vemfårmiljonen ger alla med ett Facebook-konto möjlighet att fördela 1 miljon kronor mellan sju välgörenhetsorganisationer.
- Genom kampanjen hoppas vi kunna engagera många och synliggöra GodEls syfte: Att genom ett så enkelt val som att köpa sin el från GodEl så kan man bidra till en bättre värld, säger Johan Carrick, Marknadschef på GodEl.
Av de 6,2 miljoner kr som förmedlas i år, överlämnades 5,2 miljoner kr i april 2013. GodEl genomförde en liknande kampanj under våren 2013 då tusentals personer deltog i röstningen och Barncancerfonden fick störst antal röster.
Exempel på vad pengarna går till hos respektive organisation:
Kampanjen publiceras på Facebooksidorna för GodEl och respektive organisation kl 10.00.
Välkommen att kontakt oss för mer information:
Emmy Tollin, Informationsansvarig GodEl, 073 – 55 313 65 eller emmy.tollin@goodcause.se
Om GodEl
GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till 2012 har GoodCause delat ut 26,9 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.
Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.